Flere sjåfører må ha ADR-kompetansebevis

Nye grupper av sjåfører som transporterer farlig gods må ha dokumentert kompetanse. Fra 1. januar 2007 kreves det kompetansebevis av blant annet de som transporterer farlig gods med varebil.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

- Med de nye bestemmelsene vil kravet til ADR-kompetansebevis være likt for alle farlig gods klasser, og være uavhengig av kjøretøyets tillatte totalvekt, sier avdelingsleder Siri Hagehaugen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Hittil har det vært krav om kompetansebevis kun når kjøretøyets tillatte totalvekt er større enn 3500 kilo. Det gjelder for alle faglig gods-klasser, med unntak av eksplosive stoffer/gjenstander (klasse 1) og radioaktive materialer (klasse 7). Ved transport av disse klassene har det også tidligere vært krav om at sjåføren har ADR-kompetansebevis, uavhengig av kjøretøyets vekt. - DSB er opptatt av høy sikkerhet ved transport av farlig gods, og da er sjåførenes kompetanse helt sentralt. Vi mener at det internasjonale regelverket (ADR) er godt og at transportørene gjennomgående har høy kompetanse. Imidlertid var det et behov for å styrke kompetansen hos de som transporterer farlig gods i mindre kjøretøyer, sier Siri Hagehaugen. Bestemmelsen er gitt i ADR 8.2.1.1 av 1. januar 2005 og trer i kraft 1. januar 2007. Overgangsperioden på 2 år er gitt for at aktuelle førere skal ha tid til å gjennomføre opplæring og prøve. - De som berøres bør melde seg på kurs ved en av landets godkjente kursarrangører i god tid før endringene trer i kraft, oppfordrer avdelingsleder Siri Hagehaugen i DSB

Powered by Labrador CMS