Ingolf Sundfør. Foto: Ingvill Hafver
Innlegg: Arkitektur uten digital kompetanse er risikosport - et tilsvar til president i NAL, Tina Larsen
Kjære Tina. Du skriver på Bygg.no torsdag 4. september at «Arkitektur uten arkitekter er risikosport». Og sender noen stikk til fagskoleutdannede og ingeniører som konkurrerer med arkitekter om jobber.
Innlegg av:
Ingolf Sundfør, lærer ved BIM-tekniker, Fagskolen Oslo.
Du er skuffet over at arkitekt ikke er en beskyttet tittel. Og
du ønsker at regjeringen endrer ansvarsrettssystemet og innfører krav om
arkitektutdanning for alt som skal bygges. Det siste er vel et
forhandlingsutspill, vil jeg tro.
Byggesaksforskriften gir 2-årige fagskoleutdannede anledning
til å inneha funksjonene søker, prosjekterende, utførende og kontrollerende i
tiltaksklasse 1, typisk småhusbebyggelse. Fagskoleutdannede innehar også funksjonene
søker, prosjekterende og utførende i tiltaksklasse 2, for eksempel
boligblokker, skoler, publikumsbygg, arbeidsbygg og driftsbygninger.
Du skriver: «Det er uforståelig at regjeringen, samtidig som
den lanserer en ny og ambisiøs arkitekturstrategi, ikke også stiller krav til
kvaliteten på fagfolkene som skal utforme arkitekturen.»
Dette er helt forståelig når du er leder for arkitektene i
Norge. Og jeg er langt på vei enig med deg om at det må stilles kvalitetskrav
til fagfolkene. Men det er et men.
Etter mitt syn kan det tenkes at det er akkurat det som
skjer, at det stilles krav til dem som skal prosjektere. Krav som mange
arkitekter ikke oppfyller. Krav til rasjonell prosjektering med digitale
verktøy. Krav til å skjønne hva som er byggbart. Noe folk med fagbrev stort
sett har. Mange fagskoler har begynt å undervise i digitale verktøy for
prosjektering og kontroll, dette gjelder i langt mindre grad arkitektskolene.
I Arkitektbedriftenes siste BIM-undersøkelse fra 2024 med
omtrent 300 respondenter, sier ca 10% at nyutdannede arkitekter fra
arkitektskolene kan arbeide på BIM-prosjekter, altså 90% svarer at nyutdannede
arkitekter ikke kan arbeide med den prosjekteringsmetodikken som er enerådende
nå til dags.
Min mening er at arkitektutdanningene er viktige og helt
nødvendige, men trenger en fornyelse. Og du bør være med å kreve den
fornyelsen.
For: Arkitektur uten digital kompetanse, det er det som er
en risikosport.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.