Innlegg: I hvilken grad er PBL97 skyld i de høye byggekostnadene?
Plan og bygningsloven fikk en dramatisk endring i 1997 (PBL97). Da plasserte Stortinget byggeieren "i baksetet" og "overlot rattet" til byggeierens leverandører.
Publisert
Fredrik Horjen. Foto: Privat
Myndighetene skulle forholde seg til de profesjonelle
leverandørene. Ingen andre land i Europa har prøvet dette. Nå har vi snart
30 års erfaring med en reform som ikke har fungert som planlagt og som har vært
"lappet på" mange ganger.
I og med at leverandørene tok over ansvaret har det meste av lovgivningen siden
1997 vært et spill mellom myndighetene og leverandørene for å få PBL97 til å
fungere. Dette pågår fremdeles med byggeiere på «tilhørerbenken».
Annonse
Byggkvalitetsutvalget fra 2020 satte søkelyset på de uheldige sidene ved gi
leverandørene så mye makt og foreslo å plassere byggeieren tilbake "bak
rattet», men møtte motbør fra mange hold. Dagens regelverk er blitt så
komplisert og så tungt å endre at ingen orker å gå løs på det - hverken
myndigheter, leverandører eller politikere. Byggeiernes organisasjoner er etter
30 år på sidelinjen selv nølende til å bytte plass med
leverandørene.
Innlegg av:
Dr. ing Fredrik Horjen.
Spørsmålet som er grunn til å stille når vi leter etter forklaringer på de høye
byggekostnadene er i hvilken grad PBL97 er medskyldig? Myndighetene og
leverandørene har ikke incentiver til å holde kostnadene nede. Stadig nye
offentlige krav har blitt faset inn i byggeprosjektene fra de ulike
sektormyndighetene. Nye energikrav, miljøkrav, helsekrav, sikkerhetskrav, EU
krav, m.m. Det har gitt mer arbeid til leverandørene. Det "gjøres med
dette opp regning uten vert" gang på gang. Rådgiverkostnadene i et normalt
byggeprosjekt har for eksempel økt dramatisk siden 1997.
Et mantra innen all markedsøkonomi er at krevende kunder må
til for å utvikle en bransje. Det er grunn til å tro at PBL 97 har
bidratt til motsatte. Det er vanskelig å se noen enkel vei ut av uføret vi er kommet opp i. Leverandørenes
organisasjoner holder naturlig nok fast på posisjonene de har fått og
myndighetene fortsetter å lytte primært til leverandørene. Et eksempel er
regjeringens klimapartnerskap som er inngått mellom NHO Byggenæringen
(leverandørene) og fagforbundet uten byggeierne. Det er fremhevet av alle
at det grønne skiftet innebærer å bruke eksisterende bygg bedre før vi bygger
nytt. Norge ligger på verdenstoppen i areal per innbygger og vi bygger 1-2% nytt
hvert år. Plan og bygningsloven er giret mot det som bygges nytt.
Skal vi løse ut dette potensialet i de eksisterende byggene er det
fornuftig å spørre de som eier og kjenner sine bygg hva som må til. Der skjer
det ikke noe uten byggeiers beslutning. Det er kanskje på tide å få løfte
byggeierne tilbake som primær dialogpartner for myndighetene når det gjelder
tiltak i eksisterende bygg.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.