Illustrasjon: Implenia/Norconsult

Illustrasjon: Implenia/Norconsult

Implenia skal bygge Tangenvika jernbanebru for 1,8 milliarder

Bane Nor og Implenia har inngått kontrakt om bygging av jernbanebru for dobbeltsporet jernbane over Tangenvika i Stange kommune i Innlandet. Kontrakten har en verdi på cirka 1,8 milliarder og arbeidene starter i løpet av første halvår 2022.

Kontrakten, som er en totalentreprise for Tangenvika jernbanebru, er den andre av hovedkontraktene på InterCity-prosjektet Kleverud-Sørli-Åkersvika, skriver Bane Nor i en pressemelding.

Jernbanebrua blir i overkant av én kilometer lang og kontrakten omfatter også cirka to kilometer dagsone for det nye dobbeltsporet mellom Espa og Furnesbakken.

Konkurransepreget dialog
Anskaffelsen er gjennomført som konkurransepreget dialog.

– Implenia har benyttet muligheten til å bruke egen kompetanse og erfaring for å finne de gode løsningene. De har optimalisert design og metode for fundamentering underveis i dialogen og har kunnet planlegge utstyrsbehov og gjennomføring, skriver Bane Nor.

– Vi har ønsket å legge til rette for en konkurranse som i størst mulig grad benytter markedets kompetanse og kapasitet, slik at vi har lagt til rette for å finne den beste løsningen for bygging av Tangenvika jernbanebru. Vår erfaring er at tidlig involvering av entreprenørene sikrer at deres kompetanse kan bidra til å redusere byggekostnadene samt klima- og miljøavtrykk fra utbyggingsprosjektene, sier Stine Undrum, konserndirektør Utbygging i Bane NOR.

Undrum sier hun er godt fornøyd med det hun beskriver som «meget stor interesse for konkurransen» og at det var mange godt kvalifiserte søkere.

Komplekst og spennende byggeprosjekt
Tangenvika jernbanebru er et komplekst og spennende byggeprosjekt. Arbeidet skal foregå med minst mulig påvirkning på miljøet i og rundt Mjøsa. Plassering av masselager og bruk av fjellmasser er planlagt slik at denne transporten blir så liten som mulig.

– Vi er utrolig stolte over å bli valgt til å bygge landes lengste jernbanebru. I dette prosjektet er det stort fokus på miljø, og bærekraft er en av Implenias fem kjerneverdier. Dette tar vi med oss til Tangenvika jernbanebru, der vi CEEQUAL-sertifiserer prosjektet og vil jobbe systematisk med å levere på både tekniske krav og krav knyttet til bærekraft, sier administrerende direktør Audun Aaland i Implenia Norge.

– Vår fulldigitale prosjektering og bygging med bruk av BIM-modeller, erfarne fagarbeidere og gjennomtenkte tekniske løsninger vil også bidra til å redusere utslipp og belastning for naboer og miljø, legger han til.

Aaland forteller også at Implenia planlegger å bruke lokale underleverandører i enkelte deler av prosjektet.

Forsinket

Etter planen skulle arbeidene med å bygge Norges lengste jernbanebru ha startet i 2021, men planlagt tildeling av kontrakt ble skjøvet på i påvente av arbeid med grunnundersøkelser.

Det ble bråk da Bane Nor i mars 2020 valgte å avlyse konkurransene om å bygge Tangenvika jernbanebru i Stange kommune og en rådgiverkontrakt for Kleverud-Åkersvika ved Hamar.

Men etter at Stortinget bevilget nye midler i revidert statsbudsjett noen måneder senere, fikk prosjektet på nytt lagt kontraktene ut i markedet. Planen var da at totalentreprisen som inkluderer byggingen av Norges lengste jernbanebru på 1070 meter mellom Espa og Tangehalvøya skulle tildeles innen 1. september i år.