Rådgiverkontrakten for Kleverud-Åkersvika er igjen utlyst. Illustrasjon: Bane NOR

Det ble bråk da Bane NOR avlyste rådgiverkontrakt – nå er den ute i markedet igjen

I mars avlyste Bane NOR rådgiverkontrakten for Kleverud-Sørli-Åkersvika.  Nå er rådgiverkontrakten igjen lyst ut i markedet.

Det vakte oppsikt både blant entreprenører og rådgivere da Bane NOR svært kort tid etter at koronapandemien slo til i Norge, valgte å avlyse flere kontrakter i prosjektet Kleverud-Åkersvika.

Dette gjaldt bygging av Tangenvika jernbanebru og ny rådgiverkontrakt for prosjektet Kleverud-Sørli-Åkersvika på InterCity-strekningen Dovrebanen.

Blant annet ble administrerende direktør Grete Aspelund i Sweco svært frustrert.

– Vi tar Bane NOR på alvor når de kommer med utlysning, og da setter vi alle kluter til. I dette tilfellet så har vi brukt mellom 500 og 1.000 timer med vår aller beste kompetanse, og så velger de å sende ut en melding om avlysning på denne måten. Det gjør oss forbannet, uttalte Aspelund til Byggeindustrien etter at avlysningen var et faktum.

Avlysningen av kontraktene ble en realitet på grunn av store kostnadsoverskridelser i jernbanesektoren i 2020 og Covid-19. Regjeringen gikk derfor inn for å utsette utbyggingen av strekningen i forslaget til revidert nasjonalbudsjett for 2020.

I forhandlingene på Stortinget ble regjeringspartiene enige med Fremskrittspartiet om at utbyggingen av strekningen Kleverud-Sørli på Dovrebanen skal gjenopptas.

Konkurransen om Tangenvika jernbanebru på Kleverud-Sørli-Åkersvika på Dovrebanen ble lagt ut på Doffin tidligere i juli.

Nå opplyser Bane NOR at rådgiverkontrakten for Kleverud-Sørli-Åkersvika er ute i markedet.

«Bane NOR inviterer leverandører til prekvalifisering for deltakelse i konkurransen om rådgivningskontrakt for Kleverud-Sørli-Åkersvika. Planlagt oppstart er mars 2021», opplyser Bane NOR i en melding til Byggeindustrien.

Samtidig opplyser Bane NOR at invitasjon til prekvalifisering for KS-1 Hestnestunnelen etter planen vil bli offentliggjort fjerde kvartal 2020.