<p>Storbritannias ambassadør til Norge, Richard Wood, var en av de første som fikk prøve 19C-1E utenfor ambassadørboligen i Oslo, og Wood kan røpe for Byggeindustrien at den var overraskende lett å operere.</p>Storbritannias ambassadør til Norge, Richard Wood (fra venstre), Skandinavia-sjef i JCB Gavin Neate og JCBs sjef for global markedsvekst, Stewart Carter.Foto: JCBFoto: JCBFoto: JCBFoto: JCBFoto: JCBAmbassadør Richard Wood testet den nye JCB-maskinen.Stewart Carter, JCBs sjef for global markedsvekst.Skandinavia-sjef i JCB, Gavin Neate.

JCB presenterte elektrisk verdensnyhet på den britiske ambassade i Oslo

Maskinprodusent JCB viste frem sin nye elektriske minigraver torsdag. 19C-1E er, ifølge den britiske produsenten, bransjens første helelektriske minigraver.

– Vi er den første produsenten som introduserer en kommersielt tilgjengelig batteridrevet minigraver. Det finnes elektriske gravere fra før av – Takeuchi tilbyr en elektrisk graver, men det er en hybrid kabelløsning. Wacker Neuson har en liten maskin med ekstern kraft, men denne var også koblet med kabel. Når det kommer til rene batteridrevne gravere er vi absolutt først i markedet, understreker Stewart Carter, JCBs sjef for global markedsvekst, overfor Byggeindustrien.

Sammen med kollega og Skandinavia-sjef i JCB Gavin Neate presenterte Carter den to tonn tunge JCB-maskinen 19C-1E på Storbritannias ambassadørbolig i Oslo i samarbeid med ambassadør Richard Wood og JCBs norske samarbeidspartner Rosendal Maskin.

Maskinen er først ute i JCBs nye serie med elektriske produkter, E-Tec, og litt over ti av omtrent 200 maskiner så langt produsert har funnet veien til Norge. Så langt har maskinutleier Ramirent vært først ute med å sikre seg de nye 19C-1E-graverne i Norge.

– Norge og resten av Skandinavia er de som er tidligst ute med å ta i bruk denne typen teknologi, og er definitivt et målmarked for oss, bekrefter Carter.

– Har vist vei

Storbritannias ambassadør til Norge, Richard Wood, understreker også overfor Byggeindustrien at en elektrifisering av kjøretøy- og maskinparken er en bevisst satsing fra den britiske regjeringens side.

– Det er veldig, veldig viktig at vi finner en måte å kutte utslipp i byggenæringen. Norge har vært en leder i verden når det gjelder å kutte utslipp fra personlige fartøy, men den største utfordringen vi har nå, er å kutte utslippene fra byggenæringen. Jeg er veldig glad for at JCB nå kan vise at de kan tilby maskiner som lar oss kutte utslippene i denne sektoren også, sier han.

Wood håper erfaringer gjort rundt utslippsfrie bygg og anlegg i Norge kan få betydning på en større verdensarena.

– Det er veldig viktig at Oslo har vist oss veien og vist at det er mulig med utslippsfrie anlegg. Men vi må gjøre det på større skala, og jeg håper at JCB, nå med et produkt på markedet, kan skape mer interesse for mulighetene, sier han.

Jobber stille

Den praktisk talt lydløse minigraveren har blitt utviklet av JCB gjennom lang tid, og de første 19C-1E-maskinene kom ut av fabrikken i andre kvartal i år.

– Interessant nok har elektriske konseptgravemaskiner blitt vist frem på forskjellige messer over flere år. Vi har ikke vist frem noe, men vi har jobbet i det stille. Vi har jobbet mye med sluttbrukere i byggenæringen, og det er det som har ledet oss til å utvikle en to tonns graver. Dette tror vi er den kommersielle innertieren for disse maskinene i dag, ganske enkelt fordi man her treffer en god balanse mellom hvor mye kraft en maskin av denne størrelsen krever, hvor mye teknologi vi kan få plass til i maskinen og hva kundene våre er villige til å betale, sier Carter.

Maskinen koster i dag mer enn dobbelte av en tilsvarende dieselmaskin, men Carter bekrefter at etterspørselen er der.

Flere maskiner kommer

Maskinens manganlaminerte litium-ion-batteri kan kobles som trepakning eller firepakning, og har da en bruttokapasitet på respektive 14,8 kilowattimer (kWh) eller 19,8 kWh. Motoren har en kraft på 7kW kontinuerlig eller 20kW på topp, og maskinen skal kunne prestere som en tilsvarende dieselgraver gjennom en hel åttetimers arbeidsdag.

Batterisystemet er modulært slik at teknologien skal kunne skaleres opp.

– Vi kommer til å se flere litium-ion-batterier fra JCB. Dette er et område hvor det legges ned mye forskning. Vår teknologipartner på batterier bruker i dag samme teknologi som Nissan bruker på sine Leaf-biler, så dette er velprøvd og sikker teknologi, understreker Carter.