Pon Epuipments elektriske gravemaskin skal jobbe i området ved Brumunddal. Foto: Svein Jarl Caspersen, Veidekke

Her er den elektriske 26-tonneren i drift på Veidekkes E6-prosjekt

Denne uken ble Pon Equipments elektriske 26-tonner satt i drift på Veidekkes E6-prosjekt Arnkvern-Moelv i Hedmark i det som er den første virkelige anleggstesten.

Gravemaskinen, den etter hvert så mye omtalte Caterpillar 323F-Z-line er bygget om av Pon Equipments mekanikere i Norge sammen med spesialister fra Caterpillar.

Gravemaskinen er verdens første store oppladbare gravemaskin, og en prototype har vært testet og utprøvd gjennom 2018, men nå har Veidekke satt den elektriske gravemaskinen i drift på Veidekkes E6-prosjekt Arnkvern-Moelv i Hedmark.

Har tilrettelagt med hurtigladeløsning

Den elektriske gravemaskinen skal gå i drift i området ved Nederkvern bru som Veidekke har bygget over Brumunda på Mjøsstranda i Brumunddal. Det er i dette området maskinen skal brukes framover, og hvor også ladestasjonen for maskinen er plassert. Entreprenørens arbeid i området rundt Brumunddal vil pågå i cirka to år fremover.

– Dette området har vi lagt opp til hurtiglading da vi allerede har mye tilgang på strøm til byggekranene, sier anleggsleder Hans Petter Ytterbøe i Veidekke.

Med ladestasjonen Veidekke har lagt opp til kan gravemaskinen hurtiglades i 1,5 time til 75 prosent batterikapasitet.

Gravemaskinene har en driftstid på 5-7 timer per lading, og en times lading gir en time med driftstid.

– Gravemaskinen må få spesifikke oppgaver?

– Ja, gravemaskinen skal fungere som en vanlig gravemaskin med arbeid inntil og i forbindelse med alle konstruksjoner og infrastrukturen som er i området. Den får nok å gjøre, sier Ytterbøe.

Tester alle midler for å redusere CO2-utslippet

Årsaken til at den elektriske gravemaskinen nå settes i drift i det store veiprosjektet, er at både Veidekke og Nye Veier ønsker betydelig reduksjon i CO2-utslippet fra E6-prosjektet i forhold til konvensjonelle anlegg.

– Derfor tester vi og tar alle «midler» i bruk for å nå dette målet. Leverandøren hevder at denne elektriske gravemaskinen fungerer like godt som en vanlig graver på diesel og vi ønsker å få sjekket ut denne påstanden, sier anleggslederen.

–Hvordan fungerer den i drift så langt?

– Så langt har graveren fungert akkurat slik leverandøren hevder og som vi forventet. Sjåføren merker ingen forskjell på graveren bortsett fra at han ikke hører motorduren, fastslår han.

– Hva er fordeler og ulemper med en elektrisk gravemaskin av denne størrelsen i et reelt prosjekt?

– Fordelen er selvfølgelig null utslipp av CO2, i tillegg er det mye mindre støy og faren for utilsiktet utslipp av diesel ved påfylling er borte. Ulempen er at det må tilrettelegges for lading og lengden på arbeidssyklusene mellom hver lading, sier Ytterbøe.

Anleggslederen opplyser at Veidekke foreløpig ikke har planer om flere elektriske maskiner på prosjektet.

– Først må vi teste ut denne gravemaskinen, sier han.

Fakta Caterpillar 323F Z-line

· Ingen utslipp av klimagasser og minimalt med vibrasjoner og støy

· Tilsvarende dieseldreven maskin slipper ut cirka 52 tonn CO 2 pr år (1.500 timer)

· Om alle landets 2.500 gravemaskinene i denne klassen ble elektriske ville utslippene av CO 2 bli redusert med 130.000 tonn/år (tilsvarer utslipp fra 60.000 personbiler/år)

· Bygget om av Pons mekanikere i Norge sammen med spesialister fra Caterpillar

· En allround beltedrevet gravemaskin til lasting av lastebiler, graving og planering på små og store anlegg. Egenvekt 26 tonn med 122 kW motoreffekt

· 300 kWt heavy duty litium batterier med t emperaturstyring for norsk klima

· Integrert batterilader for 400 V tilkobling med justerbar effekt fra 11-150 kW

· 5-7 timers drift pr lading, en times lading gir en times drift

· Hurtiglading mulig der 1-2 timers lading gir fullt batteri (400 V/ 250 A nettilkobling)

· Mulighet for drift direkte tilkoblet strømnettet

· 30 000 timers serviceintervall på elektrisk drivlinje

· Produseres i 8 eksemplarer av Pon Equipment Norge

· Verdens første store oppladbare gravemaskin (hittil har det kun vært minigravere)

· En prototype har vært testet og utprøvd gjennom 2018

· Veiledende pris kr 5.500.000,- ekskl. mva

· Første maskin overlevert til Veidekke i januar 2019 med støtte av Enova

Kilde: Veidekke og Pon Equipment