I mai annonserte Nye Veier at de valgte OHL og deres rådgiver Afry til å bygge E6-strekningen. Planen var å gjennomføre en fase med konkretisering av prosjektet og signere en kontrakt.
– Både OHL og Nye Veier har i konkretiseringsfasen av prosjektet avdekket forhold som gjør at risikoen med å signere kontrakten er for stor. OHL har derfor bedt om å få trekke sitt tilbud, forklarer Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier, en pressemelding.
– Selv om begge parter er skuffet over resultatet, er det bedre å avslutte før prosjektering og bygging starter, understreker Børseth.
Kan ikke gå i detaljer
– Kan du si litt mer om hva Nye Veier legger i at det er avdekket forhold som gjør at risikoen med å signere kontrakten er for stor?
– Det jeg kan si er at når vi har gått gjennom detaljene i prosjektet i konkretiseringsfasen, så har entreprenør sett noen risikoer som de ikke har tatt helt høyde for, og da blir det vanskelig for de å inngå kontrakt, og det ser vi også. Jeg kan ikke gå inn på detaljer på hvilke saker det er, sier Børseth til Byggeindustrien.
– Handler dette om at OHL har innsett at de sliter med å utføre prosjektet innenfor maksprisen Nye Veier har satt?
– De har et bindene tilbud som ligger under maksprisen, men de ser vel at deres risiko i prosjektet blir for stor, og når de avdekker det så er det ikke noe poeng å fortsette, sier Børseth.
Viktig med balansert deling av riskio
Balansert deling av risiko mellom totalentreprenør og byggherre er viktig i store prosjekter, skriver Nye Veier i meldingen.
– Å sikre gode og trygge avtaler i alle prosjekter er en viktig del av vårt oppdrag og samfunnsansvar. For fellesskapets ressurser er det viktig at vi har god og solid oversikt over gjennomføringen av alle prosjektene, samt trygghet for at valgt totalentreprenør kan gjennomføre prosjektene i samsvar med avtalte rammer, utdyper Børseth.
Ikke aktuelt med ny konkurranse før til neste år
E6 Storhove – Øyer er en av tre kontrakter under utbyggingen av 43 kilometer firefelts E6 mellom Moelv og Øyer.
Prosjektet omfatter bygging av 9,6 kilometer firefeltsvei mellom Storhove i Lillehammer og Hunderfossen i Øyer, inkludert en ny toløpstunnel på cirka 2,6 kilometer.
Nye Veier ønsker nå å se strekningen i sammenheng med utbyggingen videre fra Øyer og nordover til Otta i Gudbrandsdalen. Uansett hvilken oppdeling Nye Veier går for, så vil det ifølge selskapet ikke være aktuelt med en ny konkurranse før i 2022.
– Vi må vurdere hvordan vi nå skal dele opp. Vi ønsker å se prosjektet i en helhet med strekningen nord for Øyer, men det kan bli at vi lyser ut E6 Storhove – Øyer på nytt, kommenterer Børseth.
Det vil i så fall bli tredje gangen Nye Veier lyser ut strekningen E6 Storhove - Øyer.
- (+) OHL skal bygge E6-prosjektet de først ikke fikk gi tilbud på
- Krevende å finne riktig prisnivå
- (+) Nye Veier: - Vi har satt riktig pris
- (+) Entreprenører fortviler over Nye Veiers makspriser - halvparten av tilbudene avvist
- Nye Veier velger spansk i Innlandet - avviste de tre andre tilbydere
- Drakamp mellom norske, spanske og kinesiske entreprenører på E6 Storhove – Øyer
- Nye Veier har lyst ut E6 Storhove - Øyer på nytt
- Podkast om makspris: «Etter min mening feilvurderte dere både tid og kostnader»
- Opposisjonen uroet for makspris-konsekvenser - frykter norske entreprenører vil falle av lasset i Nye Veier-konkurranser
- AF-direktør mener varsellampene bør lyse når entreprenører trekker seg fra Nye Veier-konkurransene
- AF trakk seg fra Nye Veier-prosjekt fordi maksprisen var for lav
- Nye Veier måtte avlyse konkurranse om milliardprosjekt - for lav prisramme?
- Implenia/Roadbridge eneste tilbyder ved E6 Storhove – Øyer - ble avvist på pris
- Nye Veier må lyse ut E6 Storhove - Øyer på nytt - avviste det eneste tilbudet som kom inn