Illustrasjon: Multiconsult/Nye Veier

Skanska om utenlandsk dominans på Nye Veier-prosjekt: - For oss gikk andre kontrakter foran

Ingen av de etablerte entreprenørene i det norske markedet er prekvalifisert i konkurransen om å bygge E6 Moelv-Roterud, hvor ny Mjøsbru inngår. For Skanskas del nådde ikke prosjektet opp i konkurranse med andre store kontrakter.

Skanska Norge-sjef Ståle Rød og konsernsjef i Skanska AB, Anders Danielsson, mener konkurransene må skje på like vilkår både i konkurransefasen og under selve gjennomføringen.

Nye Veier-prosjektet E6 Moelv-Roterud, hvor ny Mjøsbru inngår, har en kontraktsverdi beregnet til 2,5 milliarder kroner.

Fem grupperinger av entreprenører og rådgivere er kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere, og alle er utenlandske.

For Skanska Norges del ble det aldri aktuelt å delta i konkurransen.

– Vi vurderer til enhver tid de prosjektene som er ute i markedet. Nå er vi i en situasjon der det er mange store kontrakter ute samtidig, og da ble dette prosjektet valgt bort denne gangen, sier toppsjef i Skanska Norge, Ståle Rød.

Ingen ny problemstilling

Byggeindustrien møtte Skanska Norge-sjefen og konsernsjefen i Skanska AB, Anders Danielsson, under entreprenørens konferanse Future Day i Oslo onsdag.

Ingen av de to er redde for å møte den stadig sterkere konkurransen fra utlandet.

– For Skanskas del er ikke dette en ny problemstilling. Vi jobber i mange områder der internasjonal konkurranse er en del av hverdagen. Og vi forstår veldig godt at utenlandske selskaper trekkes mot Norge når vi ser de store langsiktige kontraktene som lyses ut, sier Ståle Rød.

– På Mjøsbrua er den store kinesiske entreprenøren CCCC blant de som vil bygge. Hva tenker du om at kinesiske entreprenører bygger i Norge?

– Jeg ønsker ikke å kommentere noen av aktørene konkret, men vi er på generelt grunnlag alltid opptatt av at konkurransene gjennomføres på like vilkår. Og da mener jeg både i konkurranseøyeblikket, men også under selve gjennomføringen, sier Ståle Rød og legger til:

– Vi må i fellesskap utvikle den norske byggenæringen og ikke la den forvitre. Det verste som kan skje i det norske samfunnet er at det ikke er samsvar mellom liv og lære, og vi vil passe på at det stilles samme krav til alle – både i konkurranse- og gjennomføringsfase.

Entreprenør ville ikke konkurrere mot kinesere i Sverige

Rød får støtte av Anders Danielsson som har ansvaret for hele den internasjonale virksomheten til Skanska. Danielsson er fullt klar over at de som en global aktør selv er i en situasjon der de konkurrerer utenfor egne landegrenser om store bygg- og anleggsprosjekter.

– Internasjonal konkurranse har vi levd med lenge, og hvis vi skal være med, så må vi tåle det selv også, sier Danielsson.

– I Sverige kunne vi lese om kinesiske China Railway Tunnel Group (CRTG) som fikk en tunnelkontrakt i Stockholm og der Veidekke valgte å avstå. De mente det er umulig å konkurrere med kineserne dersom man skulle holde seg innenfor lovverket. Hva tenker Skanska om den saken?

– Jeg kjenner ikke saken godt nok, og har bare lest om det i nyhetene. Men jeg er helt på linje med Ståle i at det er sentralt at det offentlige stiller riktige krav til de entreprenørene som kommer og at de også ser til at disse kravene blir fulgt opp, sier Anders Danielsson.

Som forventet

Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier Innlandet sa nylig til Byggeindustrien at det er som forventet at det er utenlandske selskaper som vil bygge ny Mjøsbru.

– Det er de internasjonale selskapene som har vist mest interesse de siste par årene, og det har vært mange møter. Vi var forberedt på dette utfallet, sa han.