ILS-forskerne hadde som oppdrag å sjekke om de svake resultatene fra internasjonale undersøkelser har sammenheng med det som skjer i norske klasserom. Dybdeintervjuer og spionkameraer var forskernes verktøy, og konklusjonen er klar.
- Det er svært liten variasjon i måten lærerne underviser på. Elevene bruker mye tid på å sitte med oppgaveløsning på egen hånd og krysser av på arbeidsplanen etter hvert som de gjør oppgavene. I studietimer opplever elevene ofte at «feil» lærer er til stede, at gymlæreren trår til med matematikkoppgaver, sier ILS-forsker Ole Kristian Bergem til Aftenposten.
Han er ikke i tvil om at situasjonen i klasserommene gjenspeiles i de internasjonale undersøkelsene.
- Resultatene bekrefter hverandre. Undervisningen ble ikke satt inn i en sammenheng og det som hadde foregått i timen ble sjelden oppsummert, sier Bergem.
Bare 8 prosent av norske lærere som underviser i matematikk på åttende trinn har faglig fordypning i matematikk. Internasjonalt har 64 prosent av lærerne slik kompetanse.
Bergem er overbevist om at lærernes manglende utdanning i matematikk er årsaken til at de ikke klarer å gjøre faget variert og relevant for elevene.
- Nøkkelord
- FoU