Bane NOR varslet for to uker siden endringer i bruk av innleide konsulenter som kontrakts- og anskaffelsesledere etter problemene på Follobanen.
Fra nå av skal personer i disse stillingene være fast ansatt.
For noen dager siden lyste Bane NOR ut stillingen som anskaffelsesleder på Norges største samferdselsprosjekt, og søknadsfristen er satt til 7. desember.
– Dette er stillinger med et betydelig ansvar, varigheten er over lang tid og vi ser at det er en klar fordel at det er en fast ansatt i Bane NOR som sitter med det ansvaret. I tillegg har utbyggingsdivisjonen omorganisert noe, slik at kontraktsledere nå er del av staben i utbygging. De har ikke lenger prosjektdirektør som sin personalleder, noe som er gjort for å sikre mer enhetlig håndtering av kontrakter, sa pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane NOR til Byggeindustrien da innleieopprydningen ble kjent for to uker siden.
– Erfaring fra jernbaneprosjekter en fordel
Ifølge stillingsannonsen som blant annet ligger ute hos Teknisk Ukeblad og på Finn.no, ser Follobaneprosjektet etter en person som har høyere utdanning og erfaring som leder i større, komplekse og tverrfaglige byggeprosjekter fra byggherreorganisasjon, rådgiver eller entreprenørbransjen.
– Erfaring fra byggherreorganisasjon vil vurderes som en fordel. Erfaring fra megaprosjekter vil vurderes som en fordel, heter det i stillingsannonsen.
Vedkommende skal også ha erfaring som leder fra ulike prosjektgjennomførings- og kontraktsmodeller, inkludert totalentrepriser og utførelsesentrepriser (NTK og NS-standarder).
Erfaring fra jernbaneprosjekter, erfaring med utenlandske leverandører blir også trukket frem som en fordel.
Innleieproblemer og tvangsoppløsning
Bakgrunnen for at Bane NOR har valgt å gå bort fra innleide konsulenter som kontrakts- og anskaffelsesledere, er blant annet problemene som har oppstått i kjølvannet av regnskapsrotet i selskapet til dagens anskaffelsesleder Jan Vormeland.
Fredag den 21. september ble Jan Vormelands selskap Médiateur ved kjennelse i Asker og Bærum tingrett besluttet tvangsoppløst.
Bakgrunnen for tvangsoppløsningen var at Vormeland ikke hadde levert regnskaper for 2016. Det har senere kommet fram at også 2017-regnskapet manglet og 2015-regnskapet var forsinket.
Jan Vormeland har helt siden selskapet hans Médiateur AS ble etablert i 2012 jobbet på oppdrag for Bane NOR og Follobanen - først som kontraktsmedarbeider, deretter som anskaffelsesleder fra sommeren 2013.
- Bane NOR-direktør har verv i konsulentselskapet som Follobane-topp leies inn fra - nå er selskapet til Follobane-lederen under tvangsoppløsning
- Follobane-toppen betalte minst 860.000 kroner i lønn til kona
- Follobanens anskaffelsesleder fikk 102.485 kroner i forsinkelsesgebyr over tre år
- Follobanens anskaffelsesleder har ubetalte gebyrer på til sammen 64.560 kroner
- Bane NOR varsler opprydning etter Byggeindustrien-avsløringer - skal lyse ut stillingen som anskaffelsesleder på Follobanen
- Bane NOR om innleie-opprydningen: - Klar fordel at det er en fast ansatt som sitter med ansvaret
- Skatte- og avgiftskrav på over 600.000 i boet - Bane NOR-toppen gjorde store private uttak i eget selskap