Ulriken-prosjekt over 3 milliarder dyrere enn først antatt

Prosjektet med ny tunnel og oppgraderinger av jernbanestrekningen mellom Bergen og Arna er blitt nesten dobbelt så dyrt på tre år. Budsjettsprekken er på over 3 milliarder kroner.

Det er fortsatt over et halvt år til tunnelmaskinen Ulrikke er ferdig med å grave seg gjennom fjellet, men kostnadene hoper seg opp. Prislappen for den nye strekningen og de tilhørende utbedringene er på rett under 7 milliarder kroner. I utgangspunktet skulle det komme på litt under 3,9 milliarder, skriver Bergens Tidende.

–  Dette bør ikke komme overraskende på noen. Vi har fra dag én meldt at kostnadsoverslaget har vært for lavt, sier prosjektsjef Hans-Egil Larsen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har fått rapporter om at Jernbaneverket ikke har kontroll på prosjektet. De oppgraderte kostnadene kommer fram i en ny rapport, som er laget for å kvalitetssikre oppdraget på nytt etter at det ble klart at budsjettet kom til å sprekke. Tunnelen alene ligger nå an til å komme på 4,4 milliarder, mer enn hele prosjektet opprinnelig skulle koste.

For å fullføre utbyggingen, må Solvik-Olsen be Stortinget om nye milliarder. Statsråden har ikke villet kommentere saken overfor avisen.