Byggmakker og Onninen er selvstendige merkevarer, men er samlet under selskapet Kesko i Norge. Foto: Kesko

Byggmakker og Onninen er selvstendige merkevarer, men er samlet under selskapet Kesko i Norge. Foto: Kesko

Omsetningsvekst for Onninen – fall for Byggmakker

Onninen økte omsetningen sin med 14,7 prosent i tredje kvartal 2023. Omsetningen i Byggmakker gikk ned med 8,6 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Det skriver Onninen og Byggmakkers morkonsern Kesko i en pressemelding torsdag.

– Onninen imponerer nok et kvartal, og de får en sterkere og sterkere posisjon innenfor installasjonsmarkedet. Selskapet har offensive ledere og medarbeidere som hver dag tar de riktige avgjørelsene. Vi er godt posisjonert innen en rekke spennende nisjer i installasjonsmarkedet, for eksempel innen billadere, som øker kraftig. Vi ser også en økende interesse for smarte hjem eller det vi også kaller Smart Hus, sier administrerende direktør for Kesko Norge, Hilde Kristoffersen, i pressemeldingen.

Omsetningen til Onninen landet på 82 millioner euro, som er en vekst på 14,7 prosent i tredje kvartal 2022 sammenliknet med samme periode i fjor.

Byggmakker omsatte for 174,1 millioner euro i tredje kvartal. Det er en nedgang på 8,6 prosent sammenlignet med tredje kvartal i fjor.

– Isolert sett er dette gode resultater for Byggmakker. Som så mange andre selskaper eksponert mot norske konsumenter, opplever også vi en nedgang i forbruket etter Covid-boomen. Det gledelige er at vi vokser i det profesjonelle markedet, og har omsetningsvekst sammenlignet med i fjor. Det er imponerende, og skyldes at vi i Kesko Norge har en tydelig samordnet satsing på innkjøp, sortiment og kompetanse inn mot dette profesjonelle kundesegmentet, sier Kristoffersen i pressemeldingen.