Voldsom investeringslyst i norsk skipsfart

Norske rederier kontraherer skip og rigger i et halsbrekkende tempo. En oversikt fra Norges Rederiforbund viser at verdien av bestilte skip og rigger steg med 140 prosent til 96 milliarder kroner i løpet av de siste 12 måneder.

I riggmarkedet står norske kontraheringer for en tredel av alt som er bestilt ved verdens skipsverft. Innenfor skipsfart er det kontrahert 79 fartøyer til offshore service, 40 kjemikalietankere, 29 gasstankere, 18 oljetankere, 15 bulkskip og fem passasjerskip. 72 prosent av disse vil føre norsk flagg, sier konsulent Hanne Kolstad i Rederiforbundet til NTB. Norske verft Mer overraskende er det kanskje at norske verft skal bygge 59 av nykontraheringene. Det er i første rekke Aker Yards som har sikret at så mange nybygg går til norske skipsverft, sier Kolstad. Hun er likevel bekymret for at en stadig større andel av norske skip og rigger havner under utenlandsk flagg. Ser vi på antall skip, er ikke bildet så bekymringsfullt, men målt i tonnasje forsvinner en stadig større del av flåten til utlandet, sier Kolstad. Hun opplyser at det samlede antall skip under norsk flagg ved årsskiftet var 1.642 skip. Tallet økte med 28 i løpet av 2005,-de aller fleste kom til i løpet av fjerde kvartal. Men antall norske skip under utenlandsk flagg øker enda sterkere. Drøyt halvparten Kolstad sier at av norske skip i utenriksfart er det nå 53 prosent som fører norsk flagg. For ett år siden var det 57 prosent. Trenden er med andre ord den samme som før. Målt i antall sjøfolk er situasjonen langt verre sett fra et nasjonalt ståsted. Ved årsskiftet var det 49.725 sjøfolk om bord på norskeide skip. Av disse var 37.460 utlendinger og 12.265 norske. På de skipene som er registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) var det 7.080 norske og 245 utenlandske sjøfolk. På de utenlandsk registrerte skipene var det 2.090 norske og 22.100 utenlandske mens skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) hadde 3.095 norske og 15.115 utenlandske sjøfolk i besetningene. Filippinene dominerer Bildet ser helt annerledes ut på de norskeide riggene. Norskregistrerte rigger har utelukkende nordmenn om bord mens de som er registrert i utlandet har en relativt jevn fordeling. Ved årsskiftet var det 1.765 nordmenn og 2.880 på de utenlandsk registrerte riggene. Totalt beskjeftiger medlemmene i Norges Rederiforbund 55.555 personer på skip og rigger. Av disse er 15.210 norske mens resten kommer fra en lang rekke land. På topp ligger Filippinene med 16.625 sjøfolk eller 44,4 prosent av besetningene på norskeide skip. Deretter følger Polen, India, Russland, Storbritannia, Latvia, Kina, og Estland. Hele 13,5 prosent kommer i tillegg fra andre land.