Husk - det blir bedre

Juli nærmer seg med stormskritt - og det betyr sommerferie og rolige dager for mange av de 250.000 ansatte tilknyttet byggenæringen. Men for enkelte er man nå i ferd med å gå inn i årets travleste arbeidsperiode.

For mens noen kan nyte late dager midt på sommeren – er det slik at enkelte bruker denne perioden til å få gjort arbeid som kan være vanskelig å få til på andre tider i løpet av året. Ikke minst gjelder dette innen opprusting av vår infrastruktur.

De senere årene er det tatt flere store steg i å bygge ut vår infrastruktur, og da spesielt innen vei og bane. Samtidig er det satt av større midler enn tidligere til noen oppgaver som er minst like viktige som å bygge nytt – nemlig å ta vare på det som allerede er bygget ut. Landets veier og jernbanestrekninger utsettes for store ytre påvirkninger i løpet av noen år med hard bruk – og dette krever både vedlikehold og fornying med jevne mellomrom. I en periode ble det satt av alt for lite midler til denne typen arbeid, og dette er vanskelig fullt ut å ta igjen. Nå er man i hvert fall i ferd med å bedre på situasjonen – selv om det nærmest er en uendelig lang rekke oppgaver som venter – og nye behov kommer hele tiden til. Dette betyr at det hvert eneste år blir gjennomført en rekke større og mindre oppgaver langs veiene våre - og på våre jernbanestrekninger – og det er i løpet av noen hektiske sommermåneder mye av dette arbeidet skal gjøres.

Dette innebærer selvsagt at vi som bruker veiene og jernbanen i disse områdene vil bli berørt i større eller mindre grad. Det kan selvsagt være både irriterende og gi ekstra utfordringer med å få logistikken til å gå opp – men det er ikke mange andre måter dette arbeidet kan gjøres på. Skal man gjøre større utbedringer på infrastruktur som er i drift, vil det føre til konsekvenser. Det innebærer at på en rekke av våre veier over hele landet vil du løpet av de neste ukene treffe på mange arbeidere langs veiene. Det vil medføre at du vil oppleve mer kø, forsinkelser, å måtte stå stille og vente på signaler fra trafikkdirigentene eller på grønt lys. Dette vil da også kunne medføre at du kommer senere frem til ditt bestemmelsessted enn du først hadde planlagt - og du vil se mange irriterte medtrafikanter. Og verst av alt - mange av dine medtrafikanter vil ikke bry seg om nedsatte fartsgrenser, stoppsignaler og dermed sette arbeidernes liv, i tillegg til sitt og andre medtrafikanters liv, i fare. Dette er selvsagt ikke akseptabelt – og vi håper derfor folk blir litt flinkere til å roe ned enn tidligere – og at politiet øker antall kontroller i områder med veiarbeid. Det er altfor mye stygg kjøring rundt veiarbeidsområdene.

Også på landets jernbanestrekninger skal det er rekke steder utføres arbeid i sommer. Spesielt i Oslo-området vil dette merkes. Som flere ganger tidligere er det på deler av strekningen mellom Oslo og Ski hvor arbeidene vil ramme passasjerene i størst grad. Det er gjennom flere år utført arbeid i løpet av sommermånedene på denne strekningen – og enkelte begynner nå å bli rimelig lei av de store omleggingene i sommermånedene. Spesielt er det mange som nå ikke ser frem til de neste ukene med togutfordringene i dette området – uten at alle nok føler punktligheten og produktet man kan levere på denne strekningen har blitt så veldig mye bedre de siste årene. Da kan man selvsagt tenke litt på hvordan det kunne vært om man ikke hadde utført de store arbeidene som faktisk er gjort gjennom flere år her.

For husk – alt arbeid som nå utføres rundt i landet medfører at det blir bedre. Veiene blir bedre – og togtilbudet vil bli bedre. Så om du står og venter på et forsinket tog, eller må bytte ut toget med bussen – eller om du sitter og venter i kø på at trafikkdirigenten slippe deg forbi veiarbeidsområdet - de som er ute og jobber både dag og natt – og dette arbeides gjøres for at vi alle skal få mer effektive og trygge transporttilbud - og det vil bli bedre.