Grafisk fremstilling av Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus. Se kartet med forklaringer i saken. Illustrasjon: Plansamarbeidet

Utbyggingsplan for Oslo og Akershus vedtatt

Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus er nå vedtatt og gjeldende.

Det skriver Aftenposten i en artikkel på sine nettsider.

Planen skisserer fremtiden for bolig- næring og infrastrukturutbyggingen i hovedstadsregionen. Utbyggingen skal legge til rette for både befolkningsvekst i regionen og ambisjonene om en grønnere region innen 2030.

Illustrasjon: Plansamarbeidet

  • Kommunene skal se hvor stor befolkningsveksten blir, og sørge for nok boligutbygging.
  • Kommunene skal sørge for plass til næringsutbygging.
  • Lokaltog og T-banen skal utgjøre ryggraden i transportsystemet. Rutebusser og matebusser skal tilpasses banetilbudet overalt.
  • Utbygging skal skje i gangavstand til banestasjoner eller langs busstraseer der bussene går ofte.
  • Aller mest skal bygges rundt bybåndet; området mellom Oslo og Asker, Lillestrøm og Ski, og det skal bygges mer i høyden.

Les hele utbyggingsplanen på Plansamarbeidets hjemmesider her.

Ifølge planen skal mellom 80 og 90 prosent av den kommende veksten utenfor Oslo legges til utpekte vekstområder med gangavstand til knutepunkter i Asker, Sandika, Jessheim, Lillestrøm, Ski og Ås.

Ås er, ifølge artikkelen på aftenposten.no, det minste bysenteret som er pekt ut som regionby i utbyggingsplanen, og her har sentrumsnær matjord ført til protester fra kommunen om de nye planene.

Selv om innfartsparkering er et populært tiltak i de områdene som ligger fjernest fra Oslo, er dette foreslått nedprioritert til fordel for utvikling av høyhus ved bynære kollektivknutepunkter.