Tor Anthon Christiansen (t.v.) og Andreas Reitan. Foto: SANDS Advokatfirma
Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - hvor svak kan fremdriften være før byggetillatelsen faller bort?
Høyesterett tok i en nylig avsagt dom (HR-2025-1840-A) stilling til om en konkret byggetillatelse fra 2001 var bortfalt som følge av svak fremdrift i byggeprosjektet. Flertallet i Høyesterett konkluderte med at fremdriften i det aktuelle boligprosjektet hadde vært tilstrekkelig, slik at byggetillatelsen ikke hadde falt bort.
Innlegg av:
Advokat og partner Tor Anthon Christiansen
og advokat Andreas Reitan i SANDS Advokatfirma AS.
Lovteksten
Høyesterett vurderte var deler av den nå opphevede plan- og bygningsloven 1985
§ 96 første ledd. De aktuelle delene av bestemmelsen er tilnærmet likt
formulert i dagens plan- og bygningslov (i deler av § 21-9 første ledd), så
dommen har betydning også for forståelsen av dagen lov. Den aktuelle lovteksten
i dagens lov lyder:
«Er tiltaket ikke satt i gang
senest 3 år etter at tillatelse er gitt, faller tillatelsen bort. Det
samme gjelder hvis tiltaket innstilles i mer enn 2 år.»
Høyesterett måtte
ta stilling til om tiltaket (byggeprosjektet) hadde vært innstilt i mer
enn to år, slik at byggetillatelsen hadde falt bort.
Vurderingen skal
gjøres ut fra en sammenhengende toårsperiode
Høyesterett
avklarte at «Om en tillatelse har falt bort som følge av at tiltaket
innstilles i lengre tid enn to år, må vurderes ut fra en sammenhengende
toårsperiode» (understreket her). Man skal altså ikke legge sammen flere
perioder med stillstand i den samlede byggeperioden med den virkning at
tillatelsen bortfaller når tiltaket til sammen har vært innstilt i mer
enn to år. Byggeprosjektet må være innstilt sammenhengende i mer enn to år
før tillatelsen faller bort.
Men hvor omfattende
arbeider må til for å unngå at tiltaket regnes som innstilt?
Generelle
uttalelser om hvor omfattende arbeider som må til
Høyesterett
oppsummerer slik:
«Om en tillatelse har falt bort
som følge av at tiltaket innstilles i lengre tid enn to år, må vurderes ut fra
en sammenhengende toårsperiode. Arbeidet som utføres i denne perioden må gi et
reelt bidrag til fremdrift og fullføring av tiltaket for at det ikke skal
regnes som innstilt. Hvor mye som skal til før denne nedre grensen er passert,
må vurderes konkret i lys av tiltakets karakter og omfang. Arbeid som er
bagatellmessig eller uten nevneverdig betydning for tiltaket som helhet, er
uansett ikke tilstrekkelig til å hindre at tiltaket regnes som innstilt.»
Det som vil
avbryte toårsfristen er altså at det utføres arbeider som gir «et reelt
bidrag til fremdrift og fullføring av tiltaket». Arbeid «som er
bagatellmessig eller uten nevneverdig betydning for tiltaket som helhet»
overstiger ikke denne terskelen.
Høyesterett ville ikke
definere terskelen ut fra en overordnet tidshorisont på en slik måte at det for
å avbryte toårsfristen ville kreves «en reell fremdrift i arbeidene med
sikte på å fullføre arbeidet innen rimelig tid». Lagmannsretten hadde lagt
et slikt synspunkt til grunn, men Høyesterett var ikke enig.
Nokså lav
terskel for å beholde byggetillatelsen
Den konkrete saken
for Høyesterett gjaldt ifølge dommen en byggetillatelse gitt i 2001 «til å
bygge en stor enebolig med integrert garasje og et tilnærmet like stort uthus
der det foruten garasje var planlagt lager og bod. Tomten er på noe over fire
mål». Høyesterett vurderte arbeidene utført i perioden 2002 til 2016. Arbeidene
er kort oppsummert slik innledningsvis i dommen:
«Arbeidet på tomten tok til i
2002. A gjorde primært arbeidet selv, og dekket kostnadene med
lønnsintekter uten å ta opp lån. I årene som fulgte ble det arbeidet på
eiendommen, men i forhold til totalprosjektet var fremdriften begrenset. Det ble
utført grunnarbeider, støping av grunnmur og andre vegger som skulle være i
betong. Arbeidet med husets murer gikk frem til 2009, deretter ble det stort
sett arbeidet med grunnmur og støp for garasjen.»
Flere detaljer om
arbeidene kan leses i dommen, herunder eksempelvis at det i 2015 ble bygd et
overvannsbasseng.
Høyesteretts
vurderte de konkrete arbeidene slik:
«Samlet sett har fremdriften vært
moderat og beskjeden i forhold til tiltakets totale omfang, men det har i hver
toårsperiode funnet sted arbeider som reelt bidrar til ferdigstillelsen av
tiltaket. Arbeidene kan etter mitt syn ikke karakteriseres som bagatellmessige
eller anses å være uten nevneverdig betydning. Tillatelsen fra 2001 har derfor
ikke falt bort …»
Terskelen ble
altså lagt nokså lavt.
Hvert
tiltak/prosjekt må naturligvis vurderes konkret for å ta stilling til hva som
skal til av arbeider for at tiltaket ikke skal anses innstilt. Høyesterett sier
som nevnt at hvor mye som skal til «må vurderes konkret i lys av tiltakets
karakter og omfang». Dommen gir imidlertid nyttig veiledning.
Dommen ble avsagt under
dissens 3-2.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.