– Byggebransjen har lange og gode tradisjoner for å bruke mye tid og store ressurser på å diskutere kontraktsform og innhold i kontrakter. Og når kontrakt er skrevet, blir det naturlig og viktig for den enkelte aktør å tenke ressursoptimalisering av egen produksjon. HENT har ikke vært noe unntak i så måte, men har sikkert i likhet med flere andre, høstet positive erfaringer med ulike type samspillsprosjekter, der en i større grad går fra nevnte endimensjonale ressursoptimalisering til å se prosjektet under ett, sier konsernsjef i HENT AS Jan K. Jahren.
Han peker på at de på samme måte som bransjen tradisjonelt organiserer sine ulike byggeprosjekter, har de også hatt en tendens til å organisere seg som «øyer».
Annonse
– Både i prosjektene og i egen organisasjon er det dessverre stor risiko for at dette resulterer i en uønsket suboptimalisering på bekostning av prosjektets beste. Ingen tjener langsiktig på å overfokusere egne behov og prestasjon, men det blir ofte et naturlig resultat som følge av kontrakter som i liten grad åpner for å tenke helhet og teamarbeid. Det er denne ”øy-tenkingen» vi gjennom vår LEAN-satsing ønsker å endre. Kundefokus, flyt, transparens og kontinuerlig forbedring er det som skal prege våre prosjekter. Vi har allerede gjennomført en intern omstrukturering, og vi har etablert en helt ny prosjektgjennomføringsmodell i tråd med tankegodset i LEAN-filosofien, herunder et sterkt fokus på standardisering og visualisering, utdyper Jahren.
Kunnskap som grunnlag for kulturendring Forandringen ble kick-startet våren 2017. Da gjennomførte 100 av de øverste lederne i HENT et 40 timers treningsprogram for å få en grunnleggende forståelse for LEAN-filosofien, samt å analysere egen virksomhet i lys av dette.
Høsten 2017 fortsatte HENT med grunnopplæring i LEAN-tankesettet. Denne gangen som et train-the-trainer-program. Med utgangspunkt i et spesialutviklet treningsprogram (LEAN foundation), ble alle HENTs ca 750 ansatte i administrasjon fordelt på de ovennevnte 100 lederne/trenerne, og gjennomførte en 4x4 timers trening fordelt på 20 ulike moduler. Fagarbeiderne gjennomførte et eget tilpasset opplegg. Treningsprogrammet er basert på en modell som Toyota i Japan har utviklet.
– I slutten av oktober 2017, hadde 99,7 prosent av alle våre ansatte gjennomført treningsprogrammet. Jeg er utrolig stolt over dette. Utviklingen av selskapet skjer gjennom et kontinuerlig engasjement hos medarbeiderne, og det å mobilisere nettopp dette, er selve kjernen i satsingen, sier Jahren.
Kulturendring Men han peker på at dette ikke er noen «quick-fix».
– Vi ser dog mulighetsbildet, men innser samtidig at dette vil kreve et kontinuerlig fokus over lang tid. Store endringer tar vanligvis tid. Både internt, men også blant våre mange samhandlingspartnere blant byggherrer, rådgivere, underentreprenører og vareleverandører. Vi må endre tankesettet og få en felles forståelse av at Prosjektet og kunden alltid må stå i sentrum. Da skaper vi også en arena, ikke bare for samarbeid, men også samhandling, der alle aktører opplever åpenhet, forutsigbarhet, lønnsomhet og et felles eierskap til felles produkt, sier en engasjert Jahren.
– Ikke bare egen organisasjon I etterkant av treningsprogrammet er det gjennomført flere ulike tiltak med involvering både horisontalt og vertikalt i organisasjonen. Alle nyansatte skal gjennom samme type kursing innen tre måneder etter oppstart.
– Men dette er bare starten, sier konserndirektør for strategi og utvikling John Ivar Myhre.
– Vi ønsker også å tilby Lean Foundation til våre samhandlingspartnere, og vil allerede i løpet av høsten 2018 invitere til slik trening og samhandling.
Ekstern hjelp HENT har knyttet til seg en av de mest kjente LEAN-ekspertene, forsker ved Handelshøgskolan i Stockholm Niklas Modig. Modig er forfatter av en av verdens mest solgte bøker om LEAN.
– Dette er LEAN. Modig har sammen med Sprint Consulting hatt ansvaret for å fasilitere LEAN-endringen i HENT, og Modig vil fortsette med å følge selskapet tett i sin endringsprosess, sier Myhre.