Morten Welde, Torbjørn Aass og Haavard Haaskjold, Forskningsprogrammet Concept, NTNU.
Innlegg: Fra kaos til kontroll: Hvordan styringsmål og endringslogger endrer statlig prosjektstyring
Til tross for at store statlige prosjekter ofte holder seg innenfor Stortingets vedtatte kostnadsrammer, har mange opplevd betydelig kostnadsvekst i tidligfasen. Med innføringen av styringsmål og krav om føring av endringslogger har prosjektstyringen fått et nytt verktøy for å sikre bedre kontroll og sporbarhet. En fersk studie fra Concept-programmet ved NTNU viser at disse tiltakene har bidratt til mer presise kostnadsestimater og en mer disiplinert tilnærming til prosjektutvikling.
Morten Welde, Torbjørn Aass og Haavard Haaskjold, Forskningsprogrammet Concept, NTNU
Gjennomsnittlig kostnadsvekst i veg- og jernbaneprosjekter
har tradisjonelt vært 40 % fra prioritering i Nasjonal transportplan til
budsjettvedtak i Stortinget. I 2017 innførte derfor Finansdepartementet krav om
at store statlige prosjekter skal planlegges innenfor et styringsmål for
kostnad. Endringer i omfang og kostnad skal dokumenteres i en endringslogg. Ordningen
er operasjonalisert gjennom departementene og etatenes egne styringssystemer,
som eksempelvis i Statens vegvesen illustrert under.
Beslutningspunkter og prosjektfaser i vegprosjekter
I studien har vi undersøkt hvordan kostnader utvikler seg i
forprosjektfasen, hva som driver endringene, og hvordan styringsverktøyene
fungerer i praksis.
Annonse
God kostnadskontroll fra vedtatt styringsmål
Styringsmålet skal tjene som en referanse for
kostnadsstyringen under utvikling av prosjektets løsninger og omfang. I
samferdselsprosjekter settes styringsmålet etter vedtatt kommunedelplan og i
byggeprosjekter etter en avklarings- og modningsfase etter KS1. Felles for alle
sektorer er at styringsmålet settes en stund etter regjeringens konseptvalg, på
et tidspunkt da det er mulig å konkretisere investeringstiltaket til et konkret
prosjekt som muliggjør aktiv eierstyring.
Uavhengig av det formelle styringsmålet, som forankres på
departementsnivå, driver etater som Statens vegvesen og Statsbygg, aktiv
eierstyring i alle prosjektfaser, skilt med beslutningspunkter, fra konseptvalg
til prosjektavslutning. Beslutninger om endring av prosjektets innhold eller
kostnad skal dokumenteres i en endringslogg for å sikre sporbarhet om endringer
basert på en aktiv eierbeslutning.
I studien så vi på kostnadsutviklingen fra vedtatt
styringsmål til Stortingets investeringsbeslutning i 20 prosjekter med en
samlet estimert kostnad på om lag 90 milliarder kroner.
Som det fremgår av figuren under, er kostnadsestimater
/ rammer etter fullført forprosjektfase symmetrisk sentrert rundt styringsmålet
(stiplede linjer betyr at det ikke foreligger nye
estimater). Avviket mellom styringsmål og vedtatt styringsramme er på - 2
%. Hvis disse tallene er representative for alle statlige prosjekter vitner det
om en dramatisk endring sammenliknet med tidligere.
Kostnadsutvikling i forprosjektfasen
Spredningen av avvik indikerer at ordningen fungerer som en
rettesnor for kostnadsutviklingen i forprosjektarbeidet, og at det søkes aktivt
etter løsninger og tiltak som gjør det mulig å holde seg innenfor målet for
kostnad. Som kjent er usikkerheten i forprosjektfasen stor, og avvik på +/-20 %
må regnes som lavt (kanskje urealistisk lavt). Vi understreker at tallene viser
variasjoner rundt estimert kostnad. Det er først når prosjektene er
ferdige vi kan bedømme om styringsmålene har vært forventningsrette.
Disse resultatene er oppløftende, men samtidig skal vi være
oppmerksomme på at styringsmålet fastsettes et stykke ut i prosjektutviklingen,
og på et tidspunkt det kan være vanskelig å avvise et prosjekt. Det kan tilsi
at de aller tidligste estimatene også må vies større oppmerksomhet.
Drivere for kostnadsutviklingen
En fordel med dagens eierstyringsregime er at
endringsloggene gir kunnskap om hva som driver kostnadsendringer i
forprosjektfasen. Vår gjennomgang av endringsloggene viser at de største
driverne for økning i kostnader er såkalt prosjektmodning, som eksempelvis
endringer i fremdrift eller kvalitet som følge av økt detaljering og ny
kunnskap. Slike endringer er ofte et resultat av usikkerhet og kommer gjerne
sent i fasen, noe som gjør dem kostbare å håndtere.
Konkrete forslag til endringer av funksjoner eller løsninger
er den viktigste driveren for reduksjon av kostnader. Dette forteller
oss at man ikke kan forvente at kostnadene vil reduseres gjennom modning av
omfanget, uten at det utøves aktiv styring og tas initiativ fra prosjekt- og
eiersiden, for å få kostnadene ned.
En ordning som fungerer
Denne studien vitner om en ordning som i stor grad fungerer
etter hensikten. De kvantitative dataene viser at det foregår aktiv styring av
kostnadene, noe som har gitt bedre kostnadskontroll. Vel så viktig er
uttalelsene fra supplerende intervjuer med 12 nøkkelpersoner som uttrykker
tydelig at ordningen både virker disiplinerende, og gjør det lettere å styre
kostnaden på både prosjekt- og eiersiden.
Eierstyringen har til hensikt å balansere
investeringskostnader og nytte. Noen prosjektledere opplever imidlertid at
ordningen endret fokus fra behov og løsninger til kostnadskontroll. En mulig
negativ effekt av det er at nytteperspektivet kan bli nedprioritert. Alle
endringer kan potensielt gå på bekostning av noe. For at kostnadsstyring i
forprosjektfasen skal fungere, må nytte også være en integrert del av systemet,
spesielt siden viktige løsninger utvikles tidlig.
Kravet om styringsmål i forprosjektfasen innebærer at
prosjektstyring må starte tidligere enn før. Tidligere ble prosjektet definert og
kostnadsberegnet mot slutten av forprosjektet, mens det nå må skje tidligere,
ofte før prosjekteringen er i gang. Dette handler ikke bare om systemer, men
også om organisasjonskultur og kompetanse.
Avsluttende merknader
Styring basert på et konkret kostnadsmål kan potensielt gi
prosjekter med lavere investeringskostnader og høyere relativ verdi. Ordningen
fungerer, med andre ord, i stor grad etter hensikten. Den kan sannsynligvis
likevel praktiseres bedre. Vi anbefaler at virksomhetene i større grad
erkjenner usikkerheten i de tidligste estimatene (før fastsatt styringsmål) og
eventuelt tar høyde for ukjente forhold som vi vet påvirker
investeringskostnaden. Siden ordningen utvilsomt er fokusert på
investeringskostnad så anbefaler vi også at gevinst- og nyttesiden gis større
oppmerksomhet. I noen tilfeller kan det være fornuftig å akseptere en høyere
kostnad hvis dette kan gi større verdi for virksomheten og samfunnet.
Welde,
M., Aass, T. og Haaskjold, H., 2025. Kostnadskontroll i prosjekters
tidligfase: Erfaringer etter innføring av styringsmål og endringslogg.
Concept rapport nr. 79. Trondheim: Ex ante akademisk forlag.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.