Her er den første kontakten mellom regjeringen ved næringsminister Monica Mæland og den kinesiske entrperenøren CCCC under en mottakelse i Kina. Møtet endte med en invitasjon til Norge og møter og rundreiser med norske veimyndigheter. Også to banker med interesse for norsk infrastruktur har vært i møter med regjeringen.

Dette er Kina-saken oppsummert

Regjeringens og norske veimyndigheters kontakt med kinesiske storbanker og entreprenøren CCCC i sommer, skaper debatt. Her er en oppsummering.

I en større artikkelserie har Byggeindustrien skrevet om regjeringens og norske veimyndigheters kontakt med den kinesiske storentreprenøren China Communications Construction Company og de to storbankene Industrial and Commercial Bank of China og China Development Bank som ser mot Norge og norske samferdsels- og infrastrukturprosjekter.

Artiklene i Byggeindustrien har blant annet vist at:

  • Statens vegvesen har gjennomført egne møter og to rundreiser på norske anleggsprosjekter med den kinesiske storentreprenøren CCCC.
  • Nye Veier AS har holdt møte med CCCC.
  • Møtene mellom entreprenøren CCCC og Vegvesenet kom i stand med hjelp av Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet.
  • Utgangspunktet for møtene mellom CCCC og Statens vegvesen i Norge var en invitasjon fra næringsminister Monica Mæland under statsbesøket i Kina i april.
  • Den internasjonale storbanken ICBC, som via Innovasjon Norge har signalisert et investeringsgulv på 100 millioner dollar i norsk finanssektor, infrastruktur og energi, møtte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i sommer.
  • Også en annen kinesisk bank, CDA møtte regjeringen på statssekretærnivå, i sommer.
  • CCCC har vært svartelistet av Verdensbanken i seks år.
  • Regjeringen har avvist at kontakten har vært politisk motivert.

Alle artiklene kan du lese her (listen oppdateres):