Leder i Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum og partifelle Marit Arnstad har vært svært kritiske til regjeringens flørt med kinesiske entreprenører og banker. Nå stiller Marit Arnstad spørsmål med statsråd Ketil Solvik-Olsen i skriftlig form. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Regjeringens kinesiske entreprenør-flørt opp i Stortinget - Ap mener saken «lukter»

Senterpartiet stilte spørsmål om regjeringens Kina-flørt, og Arbeiderpartiet mener saken «lukter».

Kinas inntog i det norske entreprenørmarkedet skaper bekymring blant opposisjonspartiene på Stortinget. De vil vite mer om regjeringens Kina-møter i sommer.

Mandag ble regjeringens kontakt med kinesiske entreprenører tatt opp i Stortinget.

På bakgrunn av en artikkel i Trønder-Avisa utfordret næringskomiteens leder Geir Pollestad (Sp) næringsminister Monica Mæland på hva regjeringen egentlig har kommunisert til kinesiske selskaper.

Mandag publiserte avisen et brev fra den kinesiske entreprenøren CCCC til næringsminister Monica Mæland som var den første skriftlige kontakten mellom kineserne og norske myndigheter. Dette er det samme brevet som Byggeindustrien fikk innsyn i og omtalte i en større sak i sommer.

I august kunne Byggeindustrien fortelle om den statseide statseide kinesiske entreprenøren China Communications Construction Company (CCCC) som var i møter og på rundreiser med Statens vegvesen etter først å ha truffet næringsminister Monica Mæland og statsminister Erna Solberg under regjeringens Kina-besøk i april.

Møtene med norske veimyndigheter kom i stand via Samferdselsdepartementet etter at CCCC sendte brev direkte til Monica Mælands e-post, men regjeringen har nektet for at det var politisk initiert og hevdet at alt ble håndtert av embetsverket uten politisk behandling.

Kinesisk storbank møtte Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Byggeindustrien kunne også fortelle om to kinesiske banker som overfor norske myndigheter viste interesse for å investere i norsk infrastruktur med et gulv på minimum 100 millioner dollar. Byggeindustrien kunne også fortelle at en av bankene møtte Ketil Solvik-Olsen i sommer og at Nasjonal transportplan (NTP) var på agendaen.

Kontakten mellom kinesiske entreprenører og regjeringen, som har blitt dratt fram igjen i kjølvannet av at en annen kinesisk entreprenør har vunnet en brukontrakt i Nord-Trøndelag, har fått opposisjonen på Stortinget til å reagere.

– Vi reagerer sterkt på nyheten som kommer fram, dersom det medfører riktighet, at næringsministeren har invitert disse aktørene til Norge, sa Pollestad fra talerstolen i Stortinget og viste til saken i Trønder-Avisa.

Monica Mæland (H) svarte blant annet følgende fra talerstolen i Stortinget:

– På reisen ble det avholdt en rekke møter, konferanser og mottakelser. Dette navngitte selskapet (CCCC journ. anm) var invitert på iallfall én konferanse og mottakelse, sammen med faktisk over 400 andre. Det er helt normalt å treffe folk, hilse på folk, utveksle høfligheter og for eksempel invitere dem til det landet du representerer. Det betyr ikke at man diskuterte vegspørsmål, svarte hun.

Ap: En sak som lukter

Kirsti Leirtrø, Arbeiderpartiet.

Stortingspolitikerne er ikke beroliget av svaret fra næringsministeren, og Kirsti Leitrø i Arbeiderpartiet mener saken «lukter».

Tirsdag leverte Kirsti Leirtrø og Marit Arnstad fra Senterpartiet og skriftlige spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om hans kjennskap til den kinesiske storentrentreprenøren CCCCs norgesbesøk fra i sommer.

Marit Arnstad spør statsråd Ketil Solvik-Olsen hvorfor han har gitt inntrykk av at han ikke kjente til besøk CCCC gjorde hos Statens vegvesen og Nye Veier AS i sommer.

– Mye å få klarhet i

Kirsti Leitrø spør hvordan samferdselsministeren stiller seg til at næringsministeren inviterer store internasjonale selskap til Norge på bekostning av norske aktører. 

– Dette lukter litt, sier Leirtrø til Byggeindustrien etter å ha blitt gjort kjent med opplysninger om at Ketil Solvik-Olsen også møtte en kinesisk storbank i sommer.

– Jeg hadde ikke kjennskap til dette møtet før nå, og sett i lys av det andre som er kommet fram, er det veldig mye vi må få klarhet i denne saken, mener Leirtrø.

– Blir det aktuelt å stille flere spørsmål til statsrådene?

– Ja, det blir det. Nå er jeg først spent på svaret Solvik-Olsen gir meg på det første spørsmålet som er stilt, og så må vi følge ytterligere opp for å få klarhet i hva som faktisk har skjedd. Og da kan det også hende at vi også stiller spørsmål til fiskeriminsteren. Han har jo også uttalt seg om både Kina, laks og vei tidligere, sier Leitrø og viser til Per Sandbergs (Frp) uttaleser til Trønder-Avisa fra i høst da fylkespolitikerne i Nord-Trøndelag ville utestenge en kinesisk entreprenør fra en brukonkurranse i fylket:
– Trøndelag er Norges største sjømatregion. Kina er, og vil være, vårt største marked. Jeg hadde folk i Kina i forrige uke, for å jobbe med lakseprotokollen for å eksportere laks fra Trøndelag til Kina. Hvis fylkesrådet tror det blir enklere å eksportere når de ekskluderer selskapet, tror jeg alle skjønner at de er på ville veier. Dette kan bli dramatisk, sa Sandberg.

Solvik-Olsen har avvist invitasjonsbeskyldninger

Ketil Solvik-Olsen har ved flere anledninger overfor Byggeindustrien avvist at regjeringen aktivt inviterer kinesiske entreprenører inn i det norske markedet.

Byggeindustrien har foreløpig ikke lyktes med å få en kommentar fra Solvik-Olsen om de nye spørsmålene som er reist rundt den kinesiske entreprenørinteressen i det norske markedet.