Fra byggingen av en annen seksjon av Brennerbasetunnelen. Foto: BBT SE

Entreprenørkonsortium kastet ut av verdens nest lengste jernbanetunnel

Det østerriksk-italienske konsortiet ARGE H51 har blitt kastet ut av byggingen av Brennerbasetunnelen, verdens nest lengste jernbanetunnelprosjekt.

Bygging av den 55 kilometer lange tunnelen startet i 2011, og omtrent 2.800 mennesker er i sving på prosjektet. Tunnelen har planlagt åpning i 2025, men problemene med ARGE H51 forsinker nå utbyggingen, skriver Construction Review Online.

Denne illustrasjonen viser Brennerbasetunnelen mellom Østerrike og Italia. Illustrasjon: BBT SE

Riksrevisjonen i Østerrike skal ha uttalt at de forventer at arbeidene vil pågå til 2030 på grunn av konflikter mellom entreprenørkonsortiet og selskapet som har overoppsynet med prosjektet, BBT SE.

ARGE H51 har jobbet med å drive en del av tunnelen mellom den østerrikske byen Pfons og den italienske grensen siden 2018, men BBT SE viser til en «definitiv motvilje til å yte kontraktfestede tjenester og tap av tillit» som bakgrunn for at de nå kaster konsortiet ut av rekordprosjektet.

ARGE H51 består, ifølge en artikkel fra International Railway Journal, av selskapene Porr, G Hinteregger & Söhne, Condotte og Itinera.

Kontrakten skal ha en verdi på 1,18 milliarder amerikanske dollar. Hele prosjektet har en estimert prislapp på 8,4 milliarder euro, og utgjør totalt 64 kilometer tunnel. Dette gjør prosjektet til verdens lengste tunnelforbindelse for jernbane, som også er årsaken til at artikkelen i Construction Review Online viser til at tunnelen er verdens lengste, og ikke verdens nest lengste, som Byggeindustrien skriver.

Verdens lengste jernbanetunnel er den 57 kilometer lange Gotthardbasetunnelen i Sveits.