Einar Kilde har sagt opp som konsernsjef for utbygging i Bane NOR under ett år etter at han begynte. Foto: Bane NOR

Fikk Bane NOR-toppjobb etter omstridt ansettelsesprosess - nå har utbyggingsdirektøren sagt opp under ett år etter han begynte

Bane NORs utbyggingsdirektør Einar Kilde sikret seg toppstilling som aldri ble utlyst og fikk betalt 1,5 millioner ett år før han begynte. Nå har Einar Kilde sagt opp som utbyggingsdirektør i Bane NOR, under ett år etter at han begynte.

Konsernsjef i Bane NOR Gorm Frimannslund. Arkivfoto.

Konserndirektør for Utbyggingsdivisjonen i Bane NOR, Einar Kilde, blir såkalt Chief Operating Officer (COO) i gründerselskapet Freyr AS som har store planer om å bygge fabrikk for bilbatterier i Mo i Rana. Einar Kilde har derfor sagt opp stillingen sin i Bane NOR - under ett år etter han ble ansatt etter en omstridt ansettelsesprosess.

- Vi hadde håpet at Einar Kilde skulle bli værende hos oss lenger. Han har gjort veldig mye bra på den tiden han har vært hos oss, både i tiden fra han begynte 1. oktober i fjor, men også i perioden han var tilgjengelig for oss før han begynte i Bane NOR, sier konsernsjef Gorm Frimannslund til Byggeindustrien.

Ansettelsen av Kilde og flere av hans tidligere kollegaer fra REC Singapore ble gjenstand for en intern gjennomgang i Bane NOR etter at Byggeindudstrien skrev om at fire Bane NOR-topper alle hadde bakgrunn fra samme byggeprosjekt i Singapore 10 år tilbake i tid.

Senere kunne Byggeindustrien avsløre at stillingen som konserndirektør for utbygging aldri ble utlyst da Einar Kilde fikk toppjobben han nå har valgt å slutte i.

Byggeindustrien kunne også fortelle at Kilde fikk utbetalt 1,5 millioner kroner av Bane NOR året før han begynte i statsforetaket. På det tidspunktet hadde han en toppstilling i et malaysisk energiselskap.

- Det er ikke vanlig at noen får 1,5 millioner før de begynner hos oss, men i den perioden før Einar Kilde begynte i Bane NOR, bidro han til å bygge opp den organisasjonsformen som vi har implementert i utbyggingsdivisjonen de siste to årene. Vi har fått verdi for de pengene vi har betalt ut, sier Gorm Frimannslund.

Trist for Bane NOR

- Er du skuffet over at han sier opp etter så kort tid?

- La oss si det sånn: Det er trist for Bane NOR at han gjør det.

- Når ble du infomert om avgjørelsen hans?

- Jeg fikk beskjed om dette den siste arbeidsdagen i juni, og vi bestemte oss da for å ikke gjøre noe før sommerferie og å starte opp arbeidet med å finne etterfølgeren så fort vi var tilbake etter ferien. Det arbeidet er vi nå i gang med, sier Frimannslund.

- Når er Einar Kilde formelt ute av Bane NOR?

- Han har som alle de andre konserdirektørene i Bane NOR tre måneders oppsigelse, og han vil jobbe hos oss ut september, sier Frimannslund.

- Bane NOR har store utfordringer og en rekke store jernbaneutbygginger stor for tur. Blir organisasjonen satt tilbake med denne oppsigelsen?

- Jeg håper ikke vi blir satt tilbake av dette. Det viktigste når er at vi klarer å holde tempoet oppe og sørge for at vi får mest mulig jernbane igjen for hver enkelt krone. Nå har vi satt i gang en rekrutteringsprosess for å hente inn en etterfølger etter Kilde. Det vil ta tid, men arbeidet i utbyggingsdivisjonen fortsetter som planlagt. Vi har en solid organisasjon med svært kompetente medarbeidere som holder stø kurs inntil ny konserndirektør er på plass, sier han.

Kilde: Blandede følelser

Einar Kilde sier selv det er med blandede følelser han har sagt opp stillingen.

- Bakgrunnen er rett og slett at jeg her fikk muligheten til å bli med på et mulig industrieventyr. Det var det som lokket meg over. Men det var ikke lett å gå fra en såpass spennende jobb som det jeg har i Bane NOR, sier Einar Kilde.

- Du fikk 1,5 millioner før du begynte i Bane NOR og du har vært i stillingen i under ett år, har du ikke følt på en slags plikt å bli værende lenger?

- Selvfølgelig har jeg følt på det, og det er klart jeg skulle likt å fortsette her. Men jeg jobbet også mye for Bane NOR det første året før jeg tiltrådte, og jeg bidro mye i forhold til det arbeidet som er gjort med å utvikle organisasjonen. Nå har vi bygget opp en plattform og en organisasjon som er utrolig robust, og etter å ha vært her snart i ett år har jeg sett hvor mye god kompetanse som finnes i Bane NOR. Det gjør at min samvittighet er ok og jeg er 100 prosent trygg på at dette vil gå bra fremover, sier Kilde.

Han sier han vil jobbe tett med Gorm Frimannslund i arbeidet med å finne en ny utbyggingsdirektør.

I april kunngjorde Kildes nye arbeidsgiver, Freyr AS, sine planer gigafabrikk for litiumbatterier til elbiler.

Fabrikken skal ha en kapasitet på 32 gigawattimer.

I tilknytning til batterianlegget Freyr har også planer om å utvikle et 600 MW vindpark på land ved Sjonfjellet.

40 milliarder

Ifølge E24 som omtalte fabrikkprosjektet til Freyr i juli, vil byggingen starte i 2021 dersom alt går etter planen. Da vil det være klart forproduksjonsstart to år senere. Prosjektet beregnes å koste totalt 40 milliarder kroner, som skal hentes inn i to runder. Fabrikken koster 35 milliarder og de resterende fem milliardene knytter seg til vindmølleparken.