Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Kinesiske CCCC og tre andre vil bygge E16 Eggemoen-Åsbygda

Randselva bru er en sentral del av veiprosjetket E16 Eggemoen-Åsbygda. Illustrasjon: Statens vegvesen

Publisert: 05.06.2018 15:50. Sist endret: 05.06.2018 21:24.

Den kinesiske statseide giganten China Communications Construction Company (CCCC) er en av fire entreprenører som har meldt interesse for å prosjektere og bygge ny E16 mellom Eggemoen og Åsbygda. Vegvesenet hadde håpet på større interesse.

  • Har arrangert flere digitale bransjemøter for veien videre med Digitalt veikart 2.0

  • Vinnerne av Eiendomsbransjens stipendordning 2021 kåret

  • Jan Halstensen gjenvalgt som styreleder i Stiftelsen Norges Varemesse - byggenæringen tungt representert

  • To nye og tøffe arbeidshester fra Ford

Nettleder

Lytt til næringen i utdanningsreformen

Les også:

  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
  • Vern om frontfagsmodellen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Har arrangert flere digitale bransjemøter for veien videre med Digitalt veikart 2.0
  • Vinnerne av Eiendomsbransjens stipendordning 2021 kåret
  • Jan Halstensen gjenvalgt som styreleder i Stiftelsen Norges Varemesse - byggenæringen tungt representert
  • To nye og tøffe arbeidshester fra Ford
  • Mesta lavest på riksveier i vest
  • 19-åring fløyet til sykehus etter arbeidsulykke på Bømlo
  • Statens vegvesen tester utslippsfri brøyting av gang- og sykkelveger
  • To personer dømt for grovt bedrageri og grov økonomisk utroskap i Nittedal
  • Plan- og bygningsetaten i Oslo kritisk til reguleringsplanen for nye sykehus
  • NRK-profil ny leder for innovasjon i Rodeo arktiekter
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

Flere kontrakter

  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Statens vegvesen lyste den 10. mai ut konkurransen om å prosjektere og bygge ny E16 mellom Eggemoen og Olum. Følgende firmaer har meldt sin interesse for oppdraget:

- PNC Norge AS
- Implenia AS
- China Communications Construction Company Limited
- Kruse Smith Entreprenør AS

China Communications Construction Company (CCCC) har for lengst vist interesse for det norske markedet, og selskapet er også prekvalifiserte til å bygge ny E39 Kristiansand-Mandal for Nye Veier.

At de også var svært lystne på E16-prosjektet til Vegvesenet kom tydelig frem i april da de stilte på tilbudsbefaring med hele åtte personer.

– Vi biter oss merke i at det er interesse fra Kina, og det er kanskje naturlig at de synes dette prosjektet er interessant i og med at vi skal i gang med et stort bruprosjekt på den første entreprisen. De er jo store innenfor brukonstruksjon. Men vi er veldig bevisste og klare på at all kommunikasjon i prosjektet, både nå og senere, går på norsk, sa prosjektleder for E16 Eggemoen-Olum, Åge Brudeseth i Statens vegvesen til Byggeindustrien den gangen.

Åge Brudeseth
 

Prosjektleder Åge Brudeseth i Statens vegvesen.

Når Byggeindustrien ringer Brudeseth en time etter åpningen, sier han følgende om interessen fra Kina og de andre entreprenørene:

– Jeg har ikke rukket å ta innover meg hvilke oppfatninger jeg har rundt akkurat det, men generelt kan jeg si at vi hadde håpt på enda større interesse. Jeg hadde håpet at de andre store norske skulle meldt sin interesse, men registrerer at det ikke har skjedd. Det var synd. Utover det har jeg ikke noen kommentar annet enn at vi må jobbe iherdig med å vurdere de som har meldt seg, sier Brudeseth.

Les også:
  • Etter regjeringens Kina-besøk i vår har Kinas største entreprenør vært i flere møter med Vegvesenet og Nye veier
  • Kinesiske CCCCs Vegvesen-kontakt startet med en hilserunde og en direktemail til næringsministeren
  • Kinesiske CCCC med stor delegasjon på E16-prosjekt

Konkurransen gjennomføres som en totalentreprise med konkurransepreget dialog med forutgående prekvalifisering.

Anskaffelsen gjennomføres derfor i to faser.

– Vi er nå i den første fasen hvor vi gjennomfører prekvalifiseringen. Denne fasen avsluttes med at vi inviterer tre av dem som i dag har meldt sin interesse til å bli med videre til neste fase, forteller byggeleder Stig Kjetil Methi i Statens vegvesen i en pressemelding.

Skal invitere firma videre i juli

Hvilke firmaer som inviteres med til fase to er ventet å være klart i juli måned.

I fase to vil det gjennomføres en konkurransepreget dialog hvor tilbyderne til slutt leverer inn et endelig tilbud. Etter dette vil Statens vegvesen inngå kontrakt med en av tilbyderne om prosjektering og bygging av ny E16 mellom Eggemoen og Åsbygda. Det er ventet at kontrakt inngås tidlig i 2019. Byggearbeidene vil starte etter at kontrakt er inngått.

E16 Eggemoen-Åsbygda er den første av to totalentrepriser med konkurransepreget dialog med forutgående prekvalifisering som skal lyses ut for utbyggingen av E16 mellom Eggemoen og Olum. Den andre totalentreprisen på prosjektet, nemlig E16 Åsbygda-Olum, er ventet å bli lyst ut i november måned.

– Etter en samlet vurdering av blant annet prosjektets størrelse og fremdrift, mener vi totalentreprise er den mest egnet entrepriseformen for de to kontraktene. Vi har også behov for å gjøre noen avklaringer med aktuelle tilbydere for å fastslå hva som er optimale løsninger innen vegoverbygning, brukonstruksjoner, geotekniske løsninger og trafikkavvikling. På disse områdene ønsker vi å dra veksler på entreprenørenes kompetanse til utvikling av løsninger som kan behandle prosjektets spesielle utfordringer optimalt, og løsninger som gir redusert vedlikehold, forteller Brudeseth i Statens vegvesen i meldingen som ble sendt ut i ettermiddag.

Prosjektering og bygging

Den som tildeles oppdraget skal prosjektere og bygge:

Ca. 1.600 meter med ny E16 i jomfruelig terreng mellom Eggemoen og Åsbygda.

Ny rundkjøring mellom ny og eksisterende E16 på Eggemoen.

Ca. 500 meter veg og gang- og sykkelveg ved ny rundkjøring på Eggemoen.

Ca. 600 meter lang bru over Randselva.

Sikkerhetstunnel over jernbanen og Kistefossvegen.

System for overvann og drenering, elektro og øvrige fag tilknyttet vegstrekningen.

Byggearbeidene vil pågå frem til 2021.

Nøkkelord:

 

Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

 

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

 

NRK-profil ny leder for innovasjon i Rodeo arktiekter

 

Han tar over etter Bettina Sandvin i Vegvesenet

Arbeidsulykke på Bømlo

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen