– En del selskaper er i ferd med å ta sin del av miljøansvaret, men har fremdeles mye å ta tak i, mener Ann-Kristin Ytreberg.

- Flere må se at miljøledelse er konkurransekraft

Daglig leder Ann-Kristin Ytreberg i Stiftelsen Miljøfyrtårn gleder seg over det økte miljøfokuset i byggebransjen, men mener det må mer til enn å bare fokusere på selve bygget.

– Vi ser at det er økende interesse for miljø blant aktører i bransjen, og at mange leter etter relevante og lønnsomme veier inn i det grønne skiftet. Det er et bra utgangspunkt for fremtidens konkurransekraft, sier Ytreberg.

Byggebransjen står for en stor del av energibruken og klimagassutslippene i Norge, og det stilles stadig strengere miljøkrav.

– En del selskaper er i ferd med å ta sin del av miljøansvaret, men har fremdeles mye å ta tak i. Mange har for ensidig fokus på å miljøklassifisere bygg, og nedprioriterer å miljøsertifisere egen virksomhet, mener Ytreberg.

– Miljøfyrtårn er den største sertifiseringsordningen for miljøledelse i Norge (ved siden av ISO-14001og EMAS). Miljøledelse inkluderer både driften av bygget der virksomheten holder til, og aktiviteten som pågår i virksomheten. BREEAM er til sammenligning en miljøklassifisering av byggeprosjekter. Vi trenger begge deler: Ved å kombinere helhetlig miljøledelse med klassifisering av bygg, vil virksomheter kunne sikre en næring som i mye større grad bidrar til å redusere miljøpåvirkningen og imøtekommer fremtidens krav om klimavennlige og bærekraftige løsninger, forklarer Ytreberg.

Hun savner at flere bedrifter har et helhetlig og kontinuerlig miljøfokus i alle ledd, og ikke minst at miljøledelse etterspørres hos leverandører som leverer tjenester i et byggeprosjekt.

– Miljøledelse innebærer å jobbe systematisk og målrettet med å forbedre eget energiforbruk, utslipp, avfallshåndtering, arbeidsmiljø og innkjøpsrutiner. Dette er både smart og lønnsomt da det bl.a. medfører reduserte kostnader, konkurransekraft og omdømmebygging, sier hun.

Ytreberg mener at grunnen til at så få går for miljøsertifisering kan skyldes en misoppfatning om at det koster mye og gir lite tilbake.

– Det krever investeringer for å ta virksomheten inn i det grønne skiftet, men investeringene vil gi gevinst både for miljø og bunnlinje, sier Ytreberg som trekker frem GK Inneklima som et godt eksempel.

– Den tekniske entreprenøren er første i bransjen som miljøsertifiserer hele selskapet gjennom Miljøfyrtårn. Ved å få på plass et miljøstyringssystem har de sikret best mulig utbytte av miljøarbeidet, og styrket miljøbevisstheten i hele organisasjonen, påpeker Ytreberg.

En undersøkelse utført i november 2016 av ResponsAnalyse bekrefter at miljø også er positivt for virksomheters omdømme og konkurransekraft. Hele 73 prosent foretrekker å kjøpe varer og tjenester fra miljøsertifiserte virksomheter.

– Dersom virksomheter begynner å etterspørre miljøsertifisering fra sine leverandører, sikrer det at varer og tjenester blir så miljøvennlige som mulig. Vi håper at både offentlig og privat sektor begynner å stille krav om systemer for miljøledelse som inngangsbilletten til anbudskonkurransene. Da vil snøballen virkelig begynne å rulle, avslutter Ytreberg.