Administrerende direktør Dag Kroslid i NorDan AB.

Klar svensk satsing for NorDan

Mens NorDan er en ledende dør- og vindusprodusent i Norge, har bedriften fortsatt stort vekstpotensial i Sverige. Byggemessen Nordbygg blir da et ypperlig vindu mot det svenske markedet.

Dør- og vindusprodusent NorDan satser kraftig på vekst i det svenske markedet. I løpet av de siste to årene har den svenske virksomheten til det opprinnelig norske selskapet hatt en omsetningsvekst på rundt 250 millioner kroner.

Denne uken markerer de seg med stand på kjempemessen Nordbygg i Stockholm.

− Dette er absolutt et vindu til det svenske markedet. Det er en av de viktigste møteplassene for byggebransjen i Sverige, og dermed også i Skandinavia, sier administrerende direktør Dag Kroslid i NorDan AB.

Vil bli ledende

Bedriften har vært til stede i Sverige i mange tiår, men som svenskregistrert selskap har NorDan kun historie tilbake til 2013. I år er andre gang dør- og vindusprodusenten kan være til stede på Nordbygg som hjemmelag.

Kroslid forteller at Nordan i dag har en tydelig plass som nummer tre i det svenske markedet.

Med de siste årenes vekst håper NorDan-direktøren å hente inn forspranget til sine svenske konkurrenter, og da gjelder det å være godt synlig i markedet.

− Vi ønsker at NorDan skal være ledende i Sverige også, men her er vi nødt til å jobbe hardt, og være svært flinke for å gjøre oss bedre kjent. Med salgskontorer og tre fabrikker i Sverige, i tillegg til at vi har tilgang til både vår norske og polske produksjon, mener jeg at vi er unikt posisjonert i Sverige, forteller han.

Svenske produkter

I tillegg til å tilby de samme produktene som NorDan selger i Norge, finnes det også en rekke særsvenske NorDan-produkter.

Seriene Kvilfors og Tanum kommer fra to av fabrikkene NorDan kjøpte opp for å etablere produksjon i Sverige, og selges stort sett kun innenfor Sveriges grenser. Det såkalte 2+1-vinduet er også fortsatt et særsvensk fenomen, og er svært populært i storbyer som Stockholm og Göteborg.

Fremover ser Kroslid for seg stadig god vekst i Sverige, med flere store entreprenører og byggevarekjeder på kundelisten.

− Vår rolle nå blir å ta igjen forspranget til de to største i Sverige, og det har vi muligheten til, sier han.