Ny arbeidshest fra Toyota

Med Toyota Proace er Toyota kommet med en erstatning for Hiace-modellen som har vært på markedet siden 1967.

Toyota Proace kommer med tre forskjellige karosserityper som skal dekke et mangfold av behov, blant annet i byggebransjen. Som volummodeller satser den norske importøren på både kort og lang versjon med toliters dieselmotor på 128 og 163 hk. Lengdeforskjellen på kort og lang versjon er 30 cm.

PSA-samarbeid
Proace er et resultat av samarbeidet Toyota har med det franske PSA-konsernet, og bilen blir produsert i Frankrike for det europeiske markedet. Et interessant poeng, er at modellene med 128 og 163 hk har nøyaktig samme CO2-utslipp (168 gr/km), men på grunn av det norske avgiftssystemet med hk-komponent i avgiftsberegningen, blir modellen med 163 hk 12 000 kroner dyrere med manuelt gir. Legger man til 15 000 kroner får man automatgir, men bare i kombinasjon med motoren på 163 hk.

Dyrt med 4x4
Toyota Proace kan leveres enten med topphengslet eller sidehengslet bakdør. I motsetning til Hiace har Proace forhjulsdrift, og den leveres med Toyota Traction Select med Hill-start som standardutstyr på volummodellene. Bilen kan bestilles med firehjulsdrift, etter å ha gjennomgått et ombyggingsprosjekt ved fabrikken i Frankrike. Ifølge Toyota-importøren vil dette koste omlag 80 000 kroner - noe som de fleste nok vil oppfatte som alt for dyrt.

Traust og solid
En testtur med Toyota Proace avslører etter Byggeindustriens mening ingen aha-opplevelser i verken den ene eller andre retningen, men gir som hos gamlebroren Hiace et traust og solid inntrykk. Proace er en tung bil, og med mye last vil nok modellen med 163 hk som har et dreiemoment på 340 Nm absolutt være å foretrekke. Et minus er benplassen - den kunne med fordel vært bedre i Proace.

God garanti
Proace har kjøreegenskaper som forventet, relativt lavt støynivå og høyt sikkerhetsnivå. Den leveres også med en god garanti - fem år/160 000 km. Men designen kunne Toyota/PSA-ingeniørene jobbet mer med for å få spenstigere, synes Byggeindustrien.

Den norske Toyota-importøren regner med å selge ca 1200 biler i år etter at salget av Proace starter i juni. Videre regner importøren med at modellen i lang versjon vil velges av rundt 60 prosent av kundene, og at de fleste vil velge motoralternativet med 128 hk.