Arthur Buchardt, regissør Jens Haugen og Moelvens konsernsjef Morten Kristiansen ved "premieren" av den første filmen om Mjøstårnet. Foto: Jørn Hindklev

Vil fange internasjonal oppmerksomhet – lanserer filmserie om Mjøstårnet

Mandag 4. desember lanseres den første av i alt seks filmer om Mjøstårnet. Det er Moelven som er oppdragsgiver for filmproduksjonen som har som mål å skape oppmerksomhet i internasjonale medier.

Byggingen av Mjøstårnet startet i høst og bygget har i skrivende stund reist seg over 30 meter i været. Det skal videre opp over 50 meter til. Den totale høyden på Mjøstårnet blir 81 meter og bygget får hele 18 etasjer. Det er i seg selv fascinerende og Moelven mener det gir et grunnlag for gode historier. Selskapet ønsker også å dokumentere ulike sider ved det å bygge verdens høyeste trehus.

– Her er vi, dette kan vi

Film nr. 1 omhandler mannen som bygger verdens høyeste trehus – den norske eiendomsinvestoren Arthur Buchardt. Den hadde 4. desember «verdenspremiere» på Prøysenhuset i Ringsaker.

Temaer som «tåler et trehus brann», «ingeniørkunst i verdensklasse», «slik monteres verdens høgeste trehus», «er trehus klimavennlig?» og «reisen fra granfrø til verdens høgeste trehus» vil bli belyst gjennom de fem neste filmene.

Det er ingen tvil om at byggherren Arthur Buchardt har et stort engasjement for Mjøstårnet og har blitt en "treambassadør".

– Dette er et prosjekt som er tuftet på lokalpatriotisme for Ringsaker. Her kan vi veldig mye, men vi er så beskjedne at vi ikke forteller om det. Ringsaker er den kommunen i verden som kan mest om byggematerialer i tre og som produserer mest byggematerialer i tre, men det er underkommunisert. Prosjektet Mjøstårnet er et fyrtårn som klart signaliserer; her er vi, dette kan vi, sier Buchardt.

Lover oppslag i Wallpaper

Han er overbevist om at tre er i tiden.

– Dette er en begynnelse og en mulighet som setter Ringsaker og Brumunddal på verdenskartet og viser hva Ringsaker har å by på av produkter og kompetanse. Det må vi bli flinkere til å fortelle om. Filmen er et eksempel på dette. Vi skal ikke stå med lua i hånda, men være fremoverlente. Hvis målet er et oppslag i Wallpaper, skal jeg sørge for det, sier Buchardt.

Buchardt mener at nøkkelen til suksess når det gjelder å bygge Mjøstårnet er kreativitet og litt «galskap».
– Og en må tørre. Jeg er både litt dum og litt klok, og jeg har heller ikke for mye kunnskap. Det er en bra kombinasjon. Det bidrar til gjennomføringskraft. Det går heller ikke uten økonomiske muskler. Har du det, har du også muligheten til å gå foran. Enhver leder som vil noe må gå foran å vise at det er mulig, sier han.

De seks filmsnuttene er produsert av filmselskapet Anti. Regissøren Jens Haugen har selv lokal tilhørighet.

– Dette har vært et spennende prosjekt å arbeide med. Prosjektet handler om å fortelle historier om hva de involverte i prosjektet virkelig brenner for. Jeg håper filmene kan bidra til å skape begeistring både internt, nasjonalt og internasjonalt. Den nordiske livsstilen er eksklusiv internasjonalt med stort potensial for medieoppmerksomhet, sier Haugen.