Prosjektleder Odd Erik Haugen (til høyre) og Rune Hjelen utenfor østenden av Rødølstunnelen. Foto: Statens vegvesen

Vegvesenet kunne ikke i sin villeste fantasi tro at Aldesa ikke vil være ferdig til vinteren - nå har de overtatt en uferdig tunnel

Elektroarbeidene til Aldesa på delstrekningen E16 Filefjell-Eidsbru skulle vært ferdig i fjor vår, men fortsatt er ikke entreprenøren i mål. Nå har Statens vegvesen overtatt den uferdige tunnelen og gitt endelig frist til entreprenøren 30. april.

På den siste delstrekningen på E16 Filefjell, Øye -Eidsbru, har utfordringene stått i kø.

Selv om entreprenøren ikke er 100 prosent ferdig med elektroentreprisen, har byggherren likevel valgt å overta tunnelen. 

– En ny aktør er foreløpig ikke hentet inn for å fullføre arbeidene til Aldesa, og den spanske entreprenøren fortsatt har mulighet til å fullføre arbeidene sine innen fristen 30. april. De jobber fortsatt i tunnelen, sier prosjektleder Odd Erik Haugen i Vegvesenet sier til Byggeindustrien.

Mer mangelfull enn ventet

Ifølge prosjektlederen er Aldesa langt på vei ferdige med den elektroniske delen i Rødølstunnelen, men testene har vært mer mangelfulle enn ventet.

– Dessverre har ikke testene vist tilfredsstillende resultat. Når Aldesa nå har fått flere forsøk på oppretting de siste ukene, uten fullgodt resultat, så har Vegvesenet valgt å overta arbeidet med mangelliste. Aldesa har frist til 30. april 2020 med å rette opp manglene, sier forklarer Odd Erik Haugen.

Skulle vært ferdig 1. mars i fjor

Han tør ikke fastsette noen ny åpningsdato i tunnelen. Den spanske entreprenøren skulle vært ferdig med sine arbeider 1. mars i fjor.

– Først når vi får mer oversikt i månedsskiftet april/mai, vet vi om mangler må utføres av nye aktører, sier Haugen.

Men overfor Byggeindustrien innrømmer han at det tidligst kan være trafikk utpå sommeren.

– Men dersom det etter 30. april også gjenstår mangler som vi anser som store, for eksempel programmering, vil disse bli utført med egne ressurser. Det kan også skje i kombinasjon med ny leverandør. Det kan i tilfelle føre til at vi trenger mer tid på å fullføre arbeidene i tunnelen. Men i dette tilfellet er vi nødt til å gå for et sikrere alternativ, sier Haugen.

Ifølge Vegvesenet er mangellisten i prosjektet lengre enn de vanligvis møter på.

– Vi opplever nok at den er en god del lenger, ja, sier Haugen.

Kunne ikke i sin villeste fantasi se at for seg at Aldesa ikke ville bli klare for vintersesongen

Ifølge prosjektlederen har de valgt å droppe heving av kontraktsarbeidet fordi mesteparten av det elektrotekniske arbeidet er på plass i Rødølstunnelen.

Heving av kontrakten har vært til vurdering tidlegere, noe Byggeindustrien har omtalt flere ganger.

Nå hevder Vegvesenet i en pressemelding at de trolig ville kunne ha åpnet tunnelen for trafikk i disse dager, dersom de hadde hevet kontrakten vinteren 2019.

– Den gangen var vurderingen at med ny entreprenør ville det ta rundt 13 måneder før vi kunne få trafikkåpning. Den gangen kunne ikke byggherren «i sin villeste fantasi» se at Aldesa ikke kunne bli klare før vintersesongen 2019/ 2020, slik at valget ble å fortsette med Aldesa, skriver Vegvesenet i pressemeldingen som ble sendt ut.

Ble først avvist

I tilbudskonkurransen ble den spanske entreprenøren Aldesa avvist i første omgang, slik at entreprenør nummer to på tilbudslisten ble tildelt oppdraget.

– Etter klage fra Aldesa og nye interne vurderingar fekk prosjektledelsen tydelig råd om at anskaffingsregelverket ikke kunne tolkes så strengt som de hadde gjort, at det i praksis bare var tilbydere med erfaring fra norske vegtunneler knyttet opp mot norsk vegtrafikksentral som kunne delta i konkurransen. Det var enkelt forklart hovudgrunngjevinga for at tildelingsavgjerda vart omgjort, skriver Vegvesenet i meldingen som er sendt ut.

– Denne omgjørelsen var nok riktig i forhold til offentleg anskaffingsregelverk, sier Haugen i meldingen.