Follobanen forblir stengt inntil videre – i første omgang ut januar. Foto: Terje Pedersen / NTB

Follobanen forblir stengt inntil videre – i første omgang ut januar. Foto: Terje Pedersen / NTB

Sterke reaksjoner på at Follobanen holdes stengt ut januar

Det er fortsatt uvisst når Follobanen kan åpne for trafikk. Toppledelsen i Bane Nor bør vurdere sine stillinger, mener fylkesråd.

En katastrofe. Tragisk. Det er noen av reaksjonene som kommer etter at prestisjeprosjektet nå må holde stengt ut januar. Regjeringen ber Bane Nor gi svar innen neste uke.

– Det er ikke godt nok. Vi har stilt noen krav til Bane Nor gjennom en redegjørelse. Vi forventer at de svarer på disse spørsmålene innen neste uke, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til TV 2.

Follobanen ble stengt etter varmgang og røykutvikling i et teknisk anlegg på Ski stasjon 19. desember. Bane Nor opplyser at det gjennom julen har vært jobbet på spreng for å finne årsaken til problemene.

– Å stenge Follobanen kun få dager etter åpningen er noe av det verste som kunne skje, og utrolig kjedelig for alle som bruker jernbanen for å komme seg til og fra både jobb og andre aktiviteter, sier Stine Undrum, konserndirektør for Utbygging i Bane Nor.

Stine Undrum, konserndirektør utbygging i Bane Nor. Foto: Bane Nor

Stine Undrum, konserndirektør utbygging i Bane Nor. Foto: Bane Nor

– Bør se om noen bør få seg en annen jobb
Olav Skinnes (Sp), fylkesråd for samferdsel i Viken, ber Bane Nors toppledelse vurdere sine stillinger.

– Det er tragisk og skulle ikke vært mulig etter at det er investert 36 milliarder kroner i prosjektet at banen må stenges eller egentlig aldri har blitt tatt i bruk etter åpningen i desember, sier Olav Skinnes, fylkesråd for samferdsel i Viken, til NTB.

Olav Skinnes (Sp), fylkesråd for samferdsel i Viken. Foto: Heiko Junge / NTB

Olav Skinnes (Sp), fylkesråd for samferdsel i Viken. Foto: Heiko Junge / NTB

– Det er så pinlig at Bane Nors toppledelse bør ta en seriøs egenevaluering og se på om det er noen som bør få seg en annen jobb, sier han.

Bane Nor opplyser til NTB at de ikke har en kommentar til kritikken fra Skinnes.

– Fokuset vårt nå er å få Follobanen opp igjen, sier kommunikasjonsansvarlig Øystein Stavdal Paulsen i Bane Nor.

Han legger til at Bane Nor vil gi regjeringen svarene den ber om.

– Katastrofe
Frp i Nordre Follo kaller stengingen av Follobanen en katastrofe.

– Vi i Nordre Follo Frp er nærmest i sjokk og vantro over «havariet» til Follobanen. Nå vil det ikke kjøre noen tog gjennom Blixtunellen på lang tid, og vi er bekymret for at det vil skape problemer enda lenger enn ut januar, sier gruppeleder i Nordre Follo Frp, Tønnes Steenersen.

– Når et prosjekt til 37 milliarder stopper opp et par dager etter det åpnet, trenger vi svar. De svarene Bane Nor gir er ikke gode nok, sier han.

De ber om et møte med Bane Nors toppledelse og at det settes ned et granskningsutvalg umiddelbart.

36,8 milliarder kroner
Follobanen består av Nordens lengste jernbanetunnel. Det omfattende prosjektet har vært gjennom flere utsettelser og budsjettsprekker, med en endelig prislapp på 36,8 milliarder kroner.

Togene begynte å kjøre på den nye strekningen 11. desember, mens den offisielt ble åpnet dagen etter. Allerede 20. desember måtte den stenges på grunn av en brann i et koblingshus på Ski stasjon. Lille julaften oppsto det en ny brann i det samme huset.

Etter planen skulle banen åpnes igjen 27. desember, men dette ble utsatt. Torsdag opplyser Bane Nor at Follobanen holdes stengt inntil videre, minst ut januar.

Varmgang
I en pressemelding skriver Bane Nor at det antas at problemene som har medført varmgang med etterfølgende røykutvikling i tekniske anlegg både i søndre del av tunnelen og i et teknisk bygg på Ski, skyldes forhold knyttet til returstrøm og jording.

– Tekniske eksperter fra Bane Nor, leverandøren AGJV og underleverandørene COWI, Elecnor og SINTEF, har jobbet med å kartlegge og analysere hvorfor problemene har oppstått, skriver byggherren.

– Som byggherre har vi hatt en tett oppfølging av arbeidene som er gjort på Follobanen. Vi har også hatt en omfattende runde med testkjøring av tunnelen før vi åpnet, uten at vi avdekket problemene vi nå står i. Det er naturlig at vi nå gjør en grundig gjennomgang av hele systemet og anlegget. Alle sammenhenger skal analyseres, både for å raskest mulig åpne Follobanen, og for å forhindre at noe slikt skjer igjen, sier Undrum.

– Den bakenforliggende årsaken må finnes og repareres før vi kan friskmelde anlegget. Feilen kan ligge flere ulike steder, både i og utenfor tunnelen, og kartleggingsarbeidet er derfor nødvendig for å kunne komme frem til en pålitelig og permanent løsning, skriver Bane Nor.

Midlertidig tilbud
Bane Nor opplyser at togpassasjerene på Østfoldbanen får et midlertidig togtilbud fram til utfordringene på Follobanen er løst.

Sammen med Vy og godsselskap er det etablert et endret opplegg på togtilbudet slik at de reisende skal få et mest mulig forutsigbart tilbud. Det midlertidige rutetilbudet iverksettes fra 9. januar. Fram til det kjøres togene som i dag.