Mange fremmøtte deltok på åpningen av Follobanen for halvannen uke siden. Nå er togstrekningen stengt til 27. desember etter trøbbel med Blixtunnelen. Foto: Lise Åserud / NTB
Mange fremmøtte deltok på åpningen av Follobanen for halvannen uke siden. Nå er togstrekningen stengt til 27. desember etter trøbbel med Blixtunnelen. Foto: Lise Åserud / NTB

Bane Nor svarer på kritikken etter togkaoset

Ni dager etter åpningen ble Follobanen stengt i én uke. Bane Nor beklager togproblemene, men mener de er de rette til å drifte jernbanen.

– Jeg blir oppriktig lei meg på de reisende sine vegne. Slik vi har det i dag, vil vi ikke ha det, sier konsernsjef for Drift og teknologi i Bane Nor, Sverre Kjenne til Østlandets Blad.

11. desember åpnet Follobanen. Tirsdag denne uka kom meldingen om at togstrekningen stenges fram til 27. desember. Årsaken er store skader på strømforsyningsanlegget til Blixtunnelen. Da hadde det vært innstillinger og forsinkelser i flere dager.

– Dette er et av de største fastlandsprosjektene i Norge, og da er det ordentlig leit når togene ikke går. Men vi vet samtidig at ting kan skje når et så omfattende prosjekt som Blixtunnelen skal kobles på. Vi prøver å luke bort så mye som mulig av feil i forkant, men vet samtidig at noe barnesykdommer kan det være også etter oppstart, sier konserndirektøren.

Bane Nor er den riktige aktøren til å drifte jernbanen, mener han.

– Jeg mener Bane Nor har det som skal til for å kunne kontinuerlig forbedre oss for å være gode nok, sier Kjenne.

Så langt i 2022 har persontogene stått hele 17.797 timer totalt. Bane Nor er ansvarlig for 25 prosent av driftsstansen, mens 31 prosent er forårsaket av feil ved trafikkavviklingen, som gjerne er en følgeeffekt av feil på tog eller infrastrukturen. 26 prosent av «nedetiden» skyldes togselskapene.

(©NTB)