Byggeleder Thomas Stensen-Christensen (til venstre) og rivningsentprenør Øystein Wingereid med limtredragerne som får nytt liv i Tørdal. Foto: Tor Arvid Austråt Gundersen / Vestfold og Telemark fylkeskommune
Byggeleder Thomas Stensen-Christensen (til venstre) og rivningsentprenør Øystein Wingereid med limtredragerne som får nytt liv i Tørdal. Foto: Tor Arvid Austråt Gundersen / Vestfold og Telemark fylkeskommune

Slik brukes et demontert saltlager i en rekke nye bygg

Rundt 95 prosent av det gamle saltlageret på Moheim i Porsgrunn blir brukt på nytt etter rivingen. Mye av det gamle lageret blir fjøs lenger opp i fylket.

Det skriver Vestfold og Telemark fylkeskommune i en pressemelding tirsdag.

Bygging av nytt kryss på fylkesvei 32 krevde at flere bygg måtte rives. Ett av dem var et 1.200 kvadratmeter stort lager som ble brukt til salt, skriver fylkeskommunen i pressemeldingen.

Hovedentreprenør Tveito maskin snakket med sin underentreprenør på riving, Øystein Wingereid, for å se hvor mye av bygget som kunne brukes om igjen.

– De store limtredragerne i bygget veier over ett tonn hver. Det ville være synd om de bare ble kastet. Jeg kom i kontakt med en som ønsker å bygge et nytt fjøs til kyrne i Tørdal, sier Wingereid i meldingen.

25 limtredragere hver på mer enn ett tonn er demontert og skaffet nytt liv i et fjøs. Foto: Thomas Stensen-Christensen
25 limtredragere hver på mer enn ett tonn er demontert og skaffet nytt liv i et fjøs. Foto: Thomas Stensen-Christensen

Med 25 dragere sparte prosjektet allerede 25 tonn med avfall. Planen var også å gjenbruke aluminiumsplatene på bygget, men disse var spikret fast, og kunne ikke demonteres. Entreprenøren fikk demontert platene slik at det ble en ren fraksjon aluminium for gjenbruk.

Lange spikerslag i 4x8 tommer fra lageret blir brukt i et bygg under oppføring på en gård i fylket, mens profilerte veggplater i løpet av sommeren skal starte et nytt liv som tekke over et stort vedlager. Steinullsplatene som det gale saltlageret var isolert med, er hentet av en som hadde behov for nettopp slik isolasjon til et nybygg. Stål fra en mesaninetasje inne i bygget skal bli gulv for en leilighet i en driftsbygning på en gård, heter det i pressemeldingen.

– Det siste vi gjør nå, er å tygge opp betongen i gulvet. Her er det strekkarmering for selve bygget, de tar vi lett ut. I tillegg er det armeringsnett i selve gulvet. Det tar vi ut mens vi tygger det opp, sier Wingereid.

Med alt av stål hentet ut med magnet, blir massene så rene at de kan benyttes som underlag i oppbyggingen a det nye krysset.

– Det blir jo kortreiset fyllmasse. Det samme skal vi gjøre med betongen fra de gamle tyskerbrakkene, men der må vi analysere og rense betongen før den kan godkjennes som «ikke forurensende» masse. Når det blir gjort, blir det også fyllmasse til bygging av veien, sier byggeleder Thomas Stensen-Christensen i pressemeldingen.