Markedssjef for Schibsted Venture i Norge, Hanne Hollstedt (fra venstre), gründer og daglig leder Anjali Bhatnagar i Tørn, daglig leder for Schibsted Venture i Norge, Rune Røsten og teknologi- og produktansvarlig i Tørn, Audun Kvasbø. Foto: Schibsted
Markedssjef for Schibsted Venture i Norge, Hanne Hollstedt (fra venstre), gründer og daglig leder Anjali Bhatnagar i Tørn, daglig leder for Schibsted Venture i Norge, Rune Røsten og teknologi- og produktansvarlig i Tørn, Audun Kvasbø. Foto: Schibsted

Schibsted kjøper seg inn i byggevareplattformen Tørn

Schibsted investerer ti millioner kroner i Tørn, en markedsplass for byggevarehusenes overskuddslager.

Det skriver Schibsted i en pressemelding tirsdag.

I dag har 110 butikker overskuddsvarer på den nettbaserte plattformen Tørn. Butikkene som bruker Tørn aktivt, selger, ifølge pressemeldingen, varer for mellom 100.000 og 200.000 kroner i måneden, og fjorårets inntekter var allerede doblet ved utgangen av april i år.

– Nordmenn elsker å pusse opp, det har ikke minst det siste året vist oss. Det er ingen grunn til å tro at Tørn blir mindre relevant fremover, både for privatpersoner og bedriftsmarkedet. Fortsatt er vi nok en godt bevart hemmelighet for mange, sier Tørn-gründer Anjali Bhatnagar i pressemeldingen.

Nå lukker selskapet en investeringsrunde på drøye elleve millioner kroner, hvorav Schibsted går inn med ti millioner. Det gir en eierpost på 13,14 prosent. Andre investorer er Aksel Lund Svindal og Oda-gründer Karl Munthe Kaas.

– Jeg er veldig glad for at vi får Schibsted inn på eiersiden. De er en langsiktig investor, som har alle forutsetninger for å kunne bidra til videre vekst og skalering av Tørn. Konsernet har omfattende kompetanse innen utvikling av markedsplasser og merkevarebygging, samt at de har muskler vi trenger på distribusjon, slik at vi kan nå ut til enda flere sluttbrukere, sier Bhatnagar.

Schibsted skriver i pressemeldingen at de er imponert over hva gründeren har fått til, og at de gleder seg til å få være med på Tørns videre utvikling.

– For oss som investor er det viktig å bidra til vekst på flere måter enn bare med penger, men også bistå med kompetanse som rådgiver og sparringspartner. For Tørn er vi en spesielt god match da vi ser at markedsføring og tydelig merkevarebygging vil være en nøkkel til vekst, sier Hanne Hollstedt, markedssjef for Schibsteds venture-investeringer i Norge.

Hun får støtte av kollega Rune Røsten, som leder dette området.

– Anjali og hennes team har hatt en utrolig vekst på kort tid og potensialet er enormt, ikke minst fordi prosessen for varehusene er så enkel og automatisert. At Tørn skaper verdi, har en tydelig forretningsmodell og i tillegg har bærekraftsperspektivet høyt på agendaen er en veldig god match for oss, sier han.