Oppfordrer flere til å bruke virituelle hjelpemidler

- Jeg vil oppfordre og invitere flere leverandører til å tenke fremtidsrettet og se på digitale mulighetene som BIM og VDC gir, sier Trond Olav Stupstad i Kruse Smith.

Teknisk direktør Trond Olav Stupstad i Kruse Smith, holdt onsdag foredrag om kost/nytte-effekt av BIM under Byggedagene på Radisson BLU Plaza hotel i Oslo.

Stupstad sier til Byggeindustrien at han er misunnelig på de unge som starter i bransjen i dag, som har mange digitale verktøy å støtte seg til.

- Det er rundt 650 håndverkere i bedriften vår, og rundt 50 av dem er traineer. Jeg er misunnelig på de som er lærlinger nå. Da jeg startet i bransjen var det svak kommunikasjon, og det tok fort to uker før vi fikk til et møte. Nå har man mange muligheter til å være langt mer effektiv, sier han.

Hos Kruse Smith bruker de digital teknologi for å optimalisere byggeprosjekter fra skisse til ferdig bygg. Stupstad mener teknologien kan hjelpe bransjen bygge raskere og med færre feil, og dermed også billigere.

- Jeg vil oppfordre og invitere flere leverandører til å tenke fremtidsrettet og se på digitale mulighetene som BIM og VDC gir. Vi samarbeider med mange, og det er  viktig for oss å legge til rette for at flere av dem bruker denne teknologien.  Utviklingen skjer raskt, og det gjelder hoppe på, sier Stupstad.

Han sier BIM er det viktigste verktøyet i den digitale utviklingen i bransjen.

- Vi kan virtuelt bygge på en skjerm, og se hele fremdriften i prosjektet. Verktøyet handler ikke bare om tegningsproduksjon, men beriker oss med så mye informasjon.. Hos oss har vi egne BIM-kiosker, hvor lærlinger kan gå og se på prosjekter, sier han. 

Kruse Smith har hatt et samarbeid Stanford University i California, som er et verdensledende fagmiljø innen VDC - Virtual Design and Construction. De har blant annet invitert en professor derfra til Norge for å vise hvordan den moderne VDC-teknologien kan gjøre byggingen raskere, bedre og billigere.

- Samarbeidet med Stanford handler ikke bare om digitale modeller. De fokuserer også veldig på å sette tydelige og hårete mål, både for kundene og selve prosjektet. Så er sentralt med skikkelig målstyring, og gode prosesser for å nå målene. Digitale hjelpemidler er en viktig del av den prosessen, sier han.