Massetransportøren på Follobaneprosjektet er en av underentreprenørene som er bekymret over den økonomiske situasjonen rundt Condotte. T. Engene AS jobber med italienerne både på drill & split-kontrakten og på innføringen på Oslo S. Foto: Bane NOR

Massetransportør har millionbeløp utestående på Follobanen

T. Engene AS har 26 personer i arbeid på Follobanen. Selskapet er bekymret over utestående millionbeløp hos konkurstruede Condotte.

T. Engene AS er en av de store underentreprenørene på Follobanen. De er bekymret over den økonomiske situasjonen til Condotte. Foto: Engene.no

Onsdag kveld kunne Byggeindustrien fortelle om den italienske Follobane-entreprenøren som sliter med store økonomiske problemer, og at Follobane-ledelsen i Bane NOR torsdag er i Roma i hastemøter med Condotte.

Den alvorlige økonomiske situasjonen rundt Condotte skaper stor uro blant flere norske underleverandører på prosjektet, og Byggeindustrien har fått bekreftet fra flere underentreprenører at de har store beløp utestående.

26 ansatte på prosjektet

Administrerende direktør Ole Tor Oleivsgard i T. Engene AS.- Foto: T. Engene AS

Gol-entreprenøren T. Engene AS er inne på begge Follobane-kontraktene til Condotte som massetransportør, og har 26 av sine totalt 74 ansatte i sving på prosjektet.

– Vi har ikke full oversikt over det vi har utestående, men det er snakk om millionbeløp. En del arbeid er fakturert og forfalt, og noe som er fakturert forfaller i neste uke. I tillegg har vi noe arbeid som er utført, men ikke fakturert. Vi håper på det beste, og at pengene kommer inn som avtalt, sier administrerende direktør Ole Tor Oleivsgard i T. Engene AS til Byggeindustrien.

– Hvor alvorlig vil en eventuell konkurs i Condotte være for T. Engene AS?

– Det vil være alvorlig, for det kan i tilfelle gå utover mine ansatte og kreditorer. Men akkurat nå vet vi lite og nå må vi få avklart en del spørsmål. Vi har fått noe informasjon fra Bane NOR, men det er lite de kan si på nåværende tidspunkt. Fra Condotte har vi ikke fått noen opplysninger foreløpig, annet enn at vi er lovet å få vite noe så fort ledelsen lokalt får informasjon, sier Oleivsgard.

– Kjører dere som vanlig på prosjektet nå?

– Vi kjører vanlig i dag (torsdag journ. anm) og så får vi vurdere situasjonen fortløpende. Vi er avhengig av informasjon fra Condotte og Bane NOR, sier Oleivsgard.

– Varsellampene begynte å blinke i sommer da Condotte hadde betalingsproblemer. Men dere vurderte aldri å trekke dere ut da?

– Etter stoppen i sommer så har pengene fra Condotte kommet til punkt og prikke, egentlig. Vi oppdaget ikke at noe alarmerende var på gang før vi slo opp på bygg.no i dag tidlig. Vi fikk også en telefon fra en annen entreprenør som var bekymret over det som nå kommer frem, sier Oleivsgard.

Flere i samme situasjon

T. Engene AS er ikke den eneste underentreprenøren som har utestående betalinger.

Byggeindustrien har snakket med flere som er uroet for penger som ikke er kommet inn, og kranselskapet Roar Wilhelmsen AS har bekreftet at de har en halv million kroner til gode for arbeid som er utført.

– Vi har ikke trukket oss ut, men er i dialog med Condotte fordi vi føler vi går en usikker tid i møte på prosjektet, sier driftsleder Petter Lysaker i Roar Wilhelmsen AS til Byggeindustrien.

Bane NOR: - Vil sikre at undentereprenørers interesser blir ivaretatt

Byggeindustrien har forsøkt å få en kommentar fra Bane NORs representanter som er i Italia i møter med Condotte-ledelsen, men har torsdag ettermiddag ikke lyktes med å få kontakt.

Anskaffelsesleder i Follobanen, Jan Vormeland. Foto: Bane NOR/Jernbanemagasinet

I en pressemelding som byggherren har sendt ut gjentar de budskapet fra en e-post de sendte Byggeindustrien onsdag kveld.

– Vi kan bekrefte at Condotte har hatt likviditetsutfordringer siden i sommer og de arbeider med refinansiering av morselskapet. Hva dette betyr i praksis for selskapets virksomhet i Norge, vil bli konkretisert i tiden fremover, sier Follobaneprosjektets anskaffelsesleder Jan Vormeland i meldingen.

Vormeland er i Roma sammen med prosjektdirektør Per David Borenstein.

Ifølge Bane NOR følger de opp situasjonen tett, slik at videre framdrift av Follobaneprosjektet blir ivaretatt.
– Bane NOR kan forsikre overfor Condottes underleverandører og andre at vi som byggherre aktivt følger opp Condottes situasjon for å sikre fremdriften i Follobaneprosjektet og sikre at underentreprenørenes interesser blir ivaretatt på en ansvarlig måte, opplyser Vormeland og lover at de skal bidra til at Condottes underleverandører i Norge får jevnlig informasjon om situasjonen i tiden fremover.

Situasjonen har vært fulgt siden sommeren 2017, da entreprenøren Condotte hadde likviditetsutfordringer. Condotte har virksomhet i en rekke land og manglende utbetalinger fra noen av Condottes samarbeidspartnere skaper dessverre uheldige ringvirkninger også for underentreprenører her i Norge.

– Bane NOR arbeider aktivt for, så langt som mulig, å unngå negative effekter for underleverandørene i Norge, skriver de videre.

Bane NOR skryter av Condotte

Samtidig som alarmklokkene kimer, benytter Bane NOR muligheten til å rose italienerne for jobben de gjør på Follobanen.
– De er teknisk svært kompetente og innovative. De har håndtert arbeidet så langt her hos oss på en formidabel måte. Bane NORs ønske er at denne situasjonen løser seg raskt slik at vi kan fortsette vårt arbeid sammen med Condotte og deres underleverandører, sier prosjektdirektør Per David Borenstein i pressemeldingen.