Det er langt stillere på Follobanen-prosjektet ved Oslo S enn det burde vært. Underentreprenørene som har stanset arbeidene, eller som vurderer å gjøre det, har snart over 100 millioner kroner utestående.

Follobane-entreprenører har snart over 100 millioner utestående

Det bekrefter Follobane-ledelsen, som har fått lovnader fra italienske Condotte om at alle underleverandører skal få betalt i løpet av neste uke. Condotte avviser konkurs-fare.

Prosjektdirektør Erik Smith i Follobanen har fått forsikringer om at Condotte skal betale sine underleverandører.

– Condotte har lagt fram en plan for hvordan de skal få betalt alle underentreprenørene, og ledelsen kommer til Norge for å ha møter med de viktigste leverandørene på mandag, tirsdag og onsdag. Slik det ser ut nå, skal alle underleverandørene ha fått betalt i løpet av neste uke, sier prosjektdirektør Erik Smith i Follobanen til Byggeindustrien.

Byggeindustrien meldte onsdag om at en rekke underentreprenører har stanset arbeidet på Follobanen.

Den første, HAB Construction, la ned arbeidet allerede på torsdag i forrige uke og senere har flere fulgt etter.

100 millioner

Ifølge kilder Byggeindustrien har snakket med, kan de utestående beløpene for underleverandørene totalt ha passert et tresifret antall millioner kroner.

Det bekreftes langt på vei av Follobanens direktør.

– Condotte har lagt fram alt som er utestående og forklart oss hvordan de skal håndtere det. Det er riktig at det nærmer seg et tresifret antall millioner, det blir i alle fall det utover i juli, fordi fakturaer forfaller hele tiden. Så ja, det kan fort bli over 100 millioner, sier Erik Smith.

– Hva gjør dere trygge på at pengene kommer nå?

– Det man lurer på når likviditetsproblemer som dette oppstår, er om det kan gå riktig ille. Men de er helt tydelige på at dette er en temporær situasjon. Dette dreier seg om dårlig håndtering fra selskapets side, sier Smith og fortsetter:

– De har mange prosjekter gående, og det blir en prioritering på hvor pengene skal gå. Vi ser nå at de ikke har gitt nok prioritet til dette prosjektet. For det er ikke i Norge problemene ligger, de påstår de tjener penger her, og det er ikke noen grunn til at de ikke skal gjøre opp for seg, sier Smith.

Følger pengestrømmen tettere

Follobane-direktøren sier de nå vil følge pengestrømmen på en helt annen måte enn hva de har gjort tidligere i prosjektet.

– Nå følger vi pengestrømmen hele veien, og i stedet for at de kjører pengene fra Follobanen-prosjektet til for eksempel Italia, så er det nå gjort avtale om de skal kjøres rett inn på den norske kontoen i DNB. Vi har også fått forsikringer om at underleverandørene skal prioriteres, og det er det viktigste for oss nå, sier Smith.

– Har flere underentreprenører stoppet arbeidene det siste døgnet?

– Det er flere som truer, og det er gjelder både små og store. Jeg vet Condotte planlegger å ha samtale med 20 entreprenører.

– Hvor mange har stanset arbeidene?

– Det er ganske mange. Det er nesten lettere å telle hvem som er i gang her, sier Smith.

Condotte: Midlertidige problemer

Ledelsen i italienske Condotte understreker i en e-post til Byggeindustrien at likviditetsproblemene er midlertidige, og at de er i ferd med å løse pengeutfordringene.

– Våre underleverandører som jobber på Follobanen vil bli betalt i løpet av neste uke, skriver selskapets talsperson Alessandra Mariotti i en e-post til Byggeindustrien.

– Byggeindustrien har fått informasjon om at et stort jernbaneprosjekt i Algerie kan være roten til pengeproblemene som har oppstått. Er det her problemet ligger?

– Det er noen forsinkelser i betalingen fra vår kunde i Algerie, noe som er ganske vanlig i vår bransje. Men dette er ikke knyttet opp mot den situasjonen som har oppstått i Norge, skriver Mariotti.

– Hvordan vil dere oppfylle forpliktelsene deres i Norge?

– Som nevnt så er vi allerede i ferd med å løse utfordringene, svarer Mariotti.

– Er det en fare for at Condotte kan gå konkurs?

– Nei, det er ikke noen fare knyttet til vår finansielle situasjon, den faren eksisterer ikke. Som forklart så er dette bare en midlertidig sak med vår kontantstrøm som vi er i ferd med å løse.