Ståle Klommestein og Jon Petter Furnée. Foto: Geodata
Innlegg: Vinner du teknologikampen i bygg- og anleggsbransjen?
Bygg- og anleggsbransjen står midt i en stor teknologiomstilling. Ny teknologi skal løse et hav av områder, fra redusert CO2-utslipp til mer effektive prosjekter som gir resultater på bunnlinjen. Men én ting skiller vinnerne fra resten: Evnen til å håndtere store mengder data – og bruke dem til å skape verdi. Vi gir deg seks grep du kan starte med.
Innlegg av:
Ståle
Klommestein og Jon Petter Furnée, Geodata AS.
«Hvem vinner frem i teknologikampen», spurte
sjefsredaktør i Byggeindustrien, Arve Brekkhus, tidligere i år. Brekkhus
pekte på at byggenæringen ikke har noe annet valg enn å ta i bruk nye verktøy,
og at de som blir liggende bakpå vil risikere å bli forbigått av aktører
utenfor verdikjeden.
Brekkhus kan ha rett i sine spådommer, men det er samtidig
også viktig å løfte fram mulighetene bransjen har i tett samarbeid og
partnerskap fra andre deler av næringslivet, og vi bruker gjerne oss selv som
eksempel.
De siste årene har vi i Geodata opplevd en sterk
investeringsvilje i geografisk teknologi (GIS) blant entreprenører, for å bli
bedre på å samle, analysere og visualisere informasjon og data. Dette er
relevant teknologi for de som ønsker å ta nye steg i omstillingen. GIS,
maskinstyring, sensorer, BIM og digitale tvillinger er blitt en del av
hverdagen for flere.
En fellesnevner vi ser er at entreprenører både produserer
egne data og har behov for andres data. Erfaringene våre viser at når
entreprenører får kontroll på dataene sine, skjer det noe: Prosjektene blir mer
effektive, samhandlingen bedre, og rapporteringen enklere. Vi ser også at
investeringene betaler seg og gir reelle konkurransefortrinn. I tillegg ser vi en tydelig trend at infrastruktureiere i
økende grad stiller krav til samhandling og avlevering av data, både underveis
og ved ferdigstillelse av prosjekter. For entreprenører betyr dette at evnen
til å levere strukturerte, tilgjengelige og nyttige data er en forutsetning for
å være aktuell i anbudsprosesser.
Det er ikke teknologien i seg selv som skaper verdi – det
er dataene, og hvordan du bruker dem, og her er seks grep for å vinne
teknologikampen:
1. Få kontroll på egne data
Start med det du har. Mange entreprenører sitter på store
mengder data som er ustrukturerte, ufullstendige eller utilgjengelige. Uten
kvalitet i grunnlaget blir alle digitale initiativer krevende. Lag en plan for
datastandarder, eierskap og oppdateringsrutiner. Dette er fundamentet for alt
annet.
2. Utnytt offentlige datakilder
Det finnes enorme mengder offentlig, åpne data tilgjengelig
– fra grunnforhold og reguleringsplaner til værdata og trafikkmønstre. Disse
dataene kan redusere risiko, forbedre planlegging og gi bedre
beslutningsgrunnlag. Mange entreprenører undervurderer hvor mye verdi som
ligger i å kombinere egne data med åpne kilder.
3. Tenk integrasjoner
Teknologilandskapet i bygg og anlegg er fragmentert. Du har
kanskje BIM-verktøy, prosjektstyringssystemer, maskinstyring og sensorer – men
snakker de sammen? Integrasjoner gjør at data flyter på tvers, og at du får
helhetlig innsikt i prosjektene dine. Uten integrasjoner blir teknologien en
kostnad, ikke en gevinst.
4. Åpne siloene
Data som ikke deles, mister verdi. Sørg for at informasjon
ikke låses inne i avdelinger eller hos enkeltpersoner. Del data internt og med
samarbeidspartnere der det er mulig og trygt. Åpne siloer gir bedre
samhandling, færre misforståelser og raskere fremdrift.
5. Tenk visuelt
Komplekse data blir først nyttige når de er forståelige.
Kart, 3D-modeller og visuelle dashboards gjør det enklere å se sammenhenger og
ta beslutninger – både for ledelsen og de som står ute i felt. I vår verden
bruker vi GIS-plattformen som en delingsplattform, slik at entreprenørene
enkelt kan legge til rette for bedre samhandling, færre misforståelser og
raskere fremdrift.
6. Tør å satse
Teknologi er ikke en kostnad, men en investering i fremtidig
konkurransekraft. De som lykkes, er de som tør å tenke stort og handle nå. Å
vente til «alle andre har gjort det» er en oppskrift på å bli hengende etter.
Teknologiomstillingen er ikke et spørsmål om «hvis», men
«hvordan». De som lykkes, er de som ser data som en strategisk ressurs – og
handler deretter.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.