Grete Aspelund (f.v.), Cathrine Pia Lund og Kathrine Duun Moen.
Innlegg: Verdens grønneste forsvarsløft – luftslott eller mulighet?
At klimakrav aldri må gå foran forsvarsevnen, er en del av den politiske debatten i forkant av høstens stortingsvalg. Vi er ikke uenige, men når veier skylles bort av klimaskapt ekstremvær, er bærekraft og beredskap i realiteten to sider av samme sak.
Innlegg av:
Grete Aspelund (konserndirektør
i NCC), Cathrine Pia Lund (administrerende direktør Svanemerket) og Kathrine
Duun Moen (konserndirektør med ansvar for Norconsults forsvarssatsning).
NATO krever at
medlemslandene bruker 5 prosent av BNP på forsvar, hvorav 1,5 prosent skal gå
til blant annet kritisk infrastruktur og sivil beredskap. En enorm investering
– men også en sjelden mulighet til å styrke både trygghet og bidra til å
utvikle Norge og norsk næringsliv i en mer bærekraftig retning.
I en tid der
flom, ras og tørke allerede utfordrer kritisk infrastruktur, er klimapolitikk
utvilsomt en del av totalberedskapen. Når veier vaskes bort, toglinjer
blokkeres av ras eller vannmagasin tørker ut, svekkes vår forsvarsevne – uten
at en eneste fiendtlig soldat har krysset grensen. Eller sagt på en annen måte:
Forsvarsstyrker kan ikke kjøre over en vei som er skylt vekk.
Finland går
foran
Finland har forstått dette, et land som av historiske og geografiske årsaker er
verdensledende på beredskap. I deres forsvarsstrategi 2025-2026, slår de fast
at miljøansvar skal integreres i all virksomhet, uten å gå på bekostning av
forsvarsevnen. Tvert imot sees det som en styrke. EU er inne på det samme i sin
beredskapsstrategi – klimapolitikk og beredskap henger tett sammen og må
planlegges deretter.
Vi mener
«Verdens grønneste forsvarsløft» må være ambisjonen når Norge, gjennom
langtidsplanen for forsvarssektoren, skal bruke 1 600 milliarder på å ruste
opp.
Tre grep for
grønt løft
Tre sentrale faktorer
kan bidra til å styrke beredskapen og realisere verdens grønneste forsvarsløft
– til lavest mulig kostnad:
1. Involvering fra start.
Offentlig og sivil sektor må samarbeide tverrfaglig om infrastruktur og anskaffelser. De beste løsningene nås gjennom tett dialog, involvering fra start og strategisk samarbeid i hele prosjektforløpet. Det vil også videreutvikle norsk næringslivs konkurransekraft i det grønne skiftet.
2. Smartere innkjøp.
Gode løsninger for energibruk, sirkularitet, naturforvaltning, materialvalg, samt sertifisering og miljømerking, har forbedret infrastrukturprosjekter vesentlig de seneste årene. Denne kunnskapen må tas i bruk bredt – slik at vi får innovasjon i innkjøpsleddet.
3. Nordisk inspirasjon.
I både Finland og Sverige jobber byggenæringen og myndighetene tett sammen for å sikre nasjonal beredskap. Finland er gullstandarden med blant annet etableringen av Construction Pool, et samarbeidsorgan mellom selskaper og myndigheter i byggebransjen. Poolen har som oppgave å bistå ved kriser, hendelser og unntakstilstander og samarbeider tett med blant annet Forsvaret, regionale forvaltningsorganer, redningstjenester og kommuner. Vi mener et tilsvarende strukturert og forpliktende samarbeid også kan sikre forsyningssikkerhet og beredskap her hjemme. I dag er dette samarbeidet ad hoc.
Krise eller
vendepunkt
Vi står i en ny
geopolitisk virkelighet som krever ekstraordinære tiltak. Det må bygges
raskere, grønnere og tryggere. Og vi trenger reell endring i hvordan vi tenker
beredskap, forsvar, samarbeidsmodeller og samfunnsbygging. Riktig gjennomført
kan forsvarsløftet være ikke bare en nødvendighet, men en unik mulighet for
Norge.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.