Byggma-sjef Conrad Drangsland. (Foto: Privat)
Innlegg: Som å tisse i buksa
Når man fryser, har man noen valg. Man kan behandle årsaken, at det er kaldt, og gjøre det varmere eller gå inn. Eller, man kan behandle symptomet og tisse i buksa. Det siste gir en behagelig og varmende følelse til å begynne med, men så vil man fryse enda mer etterpå. Dette omtales derfor som en hatløsning i forsvaret.
Innlegg av:
Conrad Lehne Drangsland, konsernsjef i Byggma.
Norge styrer mot alvorlig boligmangel. Ifølge
Boligprodusentene er dagens boligbygging den laveste siden målingene begynte i
1999. Sannsynligvis må vi veldig mange år tilbake for å finne tilsvarende tall,
kanskje til 2. verdenskrig. Dagens bygging er under halvparten av det årlige
behovet på 30 000 enheter. Det medfører mange ringvirkninger og symptomer
for samfunnet vårt. Nå mister byggebransjen mye kompetanse, Fastlands-Norges BNP
synker samt økt inflasjon, rente og økonomisk ulikhet.
I et marked dannes priser som en funksjon av tilbud og
etterspørsel. Mange har nok blitt overasket over at boligprisene ikke har
sunket betydelig de siste 2-3 årene gitt kraftig økte renter som jo isolert
sett skal begrense etterspørselen etter boliger. Tilbudssiden har muligens blitt
påvirket enda mer enn etterspørselssiden. For få boliger trekker boligprisene oppover
og har gitt kraftig økt husleie. Så lenge boligbyggingen er under boligbehovet
vil underskuddet vokse og denne effekten forsterkes.
Når vi vet at kostnader knyttet til bolig vektes nesten ¼ i
KPI er det et paradoks at inflasjonen fra bolig kan øke ved økt rente. Det
blir litt som å tisse i buksa. Kanskje må Norges Bank justere tapsfunksjonen
sin? Eller snarere, finanspolitikken og øvrig offentlig forvaltning må henge
sammen med pengepolitikken. Regjeringens forslag til statsbudsjett 2025 er
ekspansivt med et rekordhøyt oljepengeforbruk og inneholder dessverre lite
konkrete tiltak for å forsyne befolkningen med bosteder. En ekspansiv og lite
treffsikker finanspolitikk er med på å trekke opp inflasjonen og skyve på
rentenedsettelsene.
På den ene siden fører økte renter og strenge krav til
boliglån til lavere etterspørsel etter boliger. På den andre siden gir økte
renter på byggelån, for omfattende reguleringskrav, tekniske krav,
knutepunktstrategi og lange behandlingstider høye byggekostnader og tomtepriser
som løfter tilbudskurven. På toppen av dette kommer dokumentavgift,
eiendomsskatt, formueskatt på bolig samt andre ineffektiviteter som gir et
dødvektstap i markedet og medfører at antall bygde boliger blir enda lavere enn
det kunne vært i et mer velfungerende marked. Mon tro om dette fører til lavere
eller høyere boligpriser og husleie?
Bolig er, gjennom å være den største formueskomponenten for
folk flest og grunnet realboligprisveksten, den viktigste årsaken til økonomisk
ulikhet i Norge. Utlånsforskriften innebærer at individer som har god
betjeningsevne, men for lite egenkapital ikke får boliglån. Den ble innført for
å dempe gjeldsveksten hos norske husholdninger i et lavrentemiljø, men fungerer
kontraproduktivt i dagens virkelighet. Den gjør at færre kommer seg inn på
boligmarkedet og de som er inne øker sin formue gjennom boligprisveksten.
Ofte faller politikere ned på at omfordelende skatter og
reguleringer er svaret på utjevningspolitikken. Som vi har etablert over er det
som å tisse i buksa. Man bør se på å justere skatter og avgifter samt deregulere
og forenkle byggeprosesser. Dette vil legge til rette for lavere tomtepriser og
byggekostnader og følgelig økt boligbygging. Ved at man dermed vil behandle
årsaken og ikke symptomet vil lavere inflasjon og renter samt mindre økonomisk
ulikhet følge.
Dagens boligpolitikk er som å tisse i buksa hvor økt rente
sammen med fravær av andre tiltak for å øke boligbyggingen er urinen.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.