Olav Soldal, doktorgradsstipendiat ved BI og forskningssenteret SFI earthresQue. Foto: BI
        
    
    Innlegg: Sirkulærøkonomien krever både ny butikk og politikk
    Norge mangler fungerende markedsplasser for sekundære råvarer, som overskuddsmasser fra byggeprosjekter. Uten slike arenaer for sirkulær handel vil vi ikke nå målet om en sirkulær økonomi. Offentlige aktører må ta ansvar og legge til rette gjennom innkjøp, reguleringsplaner og politiske prioriteringer.
        
 
                        
                        
                        
                        
                        
    
    
    
    
    
        
        
        Innlegg av:
         Olav Soldal,
doktorgradsstipendiat ved BI og forskningssenteret SFI earthresQue.
 
    
 
Sirkulærøkonomien
skjer lokalt, én handel av gangen. Et godt eksempel er Sirkulær Ressurssentral
på Økern i Oslo. I over to år har de tilrettelagt for kjøp og salg av brukte
byggevarer i en 4.500 kvadratmeter stor ombrukshall. Resultatet er flere tusen tonn
byggevarer som har fått et nytt liv i byens bygg og fasader, heller enn å havne
på dynga.
Likevel
importeres fortsatt over 90 prosent av byggematerialene til Oslo, mens
overskuddsmaterialer og avfall sendes ut av byen. Dette skjer til tross for at
både kommunen og staten har satt seg mål om å utvikle markeder for gjenbrukte
byggevarer og gravemasser.
I min
forskning har jeg intervjuet byggherrer, innkjøpere og leverandører av
sirkulære byggevarer. Mange peker at til tross for høye ambisjoner er det
fortsatt lav etterspørsel og liten betalingsvilje for slike varer.
Begrunnelsene koker ofte ned til tre påstander:
- Gjenbruksvarer er ikke tilgjengelige når og der vi trenger dem
- Det er ikke lønnsomt å kjøpe brukt
- Gjenbruksvarer har lav opplevd nytteverdi
La oss se
nærmere på disse.
Tilgjengelighet
krever plass og planlegging 
Overskuddsmasser er tunge og dyre å transportere. Uten lokale markeds- og lagerplasser
blir det vanskelig å matche tilbud og etterspørsel i tid og sted. Gjenbruk
krever fysisk plass til lagring, bearbeiding og videresalg, og tid til
kartlegging og koordinering mellom prosjektene. Byggherrene må i større grad ta
høyde for dette tidlig i planleggingsfasen.
Lønnsomt
for samfunnet – men synes det på bunnlinjen? 
For enkeltaktører kan gjenbruk virke ulønnsomt. Men for samfunnet er det
motsatt. Allerede i NOU 1974:44 ble det påpekt at miljøkostnader og
ressursknapphet ikke gjenspeiles i markedsprisene. I forskningssenteret
earthresQue har vi dokumentert flere gevinster ved gjenbruk av masser, som lavere
klimagassutslipp og kostnader ved redusert deponering og mindre transport og
veislitasje ved byggeprosjekter. Minimal masseutskiftning på byggeplass vil
også i de fleste tilfeller lede til mer effektive prosjekter. 
En råvareavgift,
som foreslått av ekspertgruppen for sirkulær økonomi, kan sørge for at slike
gjenbruksgevinster bedre reflekteres i innkjøpsprisen. Men markedspriser virker
først som virkemiddel der det allerede er fungerende markedsplasser og et
tilstrekkelig tilbud av sekundære råvarer.
Verdien må
synliggjøres 
Overskuddsmaterialer oppfattes gjerne som uønsket, om enn bare fordi de ser,
lukter, eller virker annerledes. For å endre dette inntrykket må innkjøpere og
byggherrer vektlegge funksjon fremfor estetikk. Gjenbruksvarenes miljøprestasjoner
må inn i både innkjøperes og leverandørers produktblad, kravspesifikasjoner og
sertifiseringer. 
I dag
gjenbrukes ofte gamle maler – ikke materialer.
Ettersom miljønytten
først blir synlig over tid trenger vi metoder for å fremskrive slike gevinster
i nåtiden, så miljøindikatorene kan brukes som en sikteskive og ikke bare en
salderingspost. Dette krever at sirkulære mål og indikatorer løftes i krav og
tildelingsbrev fra både politisk og administrativ ledelse.
Leverandørene
kan også drive endring 
Selv om markeder oftere er etterspørselsdrevet viser historien at leverandører
kan ta grep. Etter Montreal-protokollen i 1987 sluttet kjøleskapsprodusenter å
bruke KFK-gasser, i påvente av regulering. Det samme kan skje innen byggevarer
ved at leverandørene først og fremst leverer gjenbruk og sekundære varer der
det er mulig, og slutter å produsere nytt der overskuddsmaterialene allerede
dekker behovet.
Konklusjon:
Markedsplasser må på plass i offentlige planer 
Foreløpig er sirkulærøkonomien mer snakk enn handel, mens Norges ombruksgrad
står på stedet hvil. 
Vi har
ressursene og kunnskapen, men mangler arenaene og arealene. Uten fysiske og
digitale markedsplasser vil vyene for en grønn, sirkulær økonomi forbli en utopisk
visjon.
For å vie
sirkulære næringer og handelsplasser mer plass må politikere og offentlige
etater prioritere det i sine planer og føringer. Dette vil kreve særlig tre
ting:
- Områder til markedsplasser må
fremheves i arealplaner og reguleringsplaner.
- Offentlige prosjekter må
benytte innkjøpsmakten til å etterspørre gjenbruk.
- Stat og kommune må avklare
ansvars- og rollefordelingen for slike tiltak.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.