Per-Arne Horne. Foto: Ilja C. Hendel
Innlegg: Raskere boligbygging med treffsikre tiltak
Det må bygges raskere og rimeligere, slik at vi får boliger til alle som trenger det. Da må vi gjøre endringer som faktisk virker.
Innlegg av:
Direktør Per-Arne Horne, Direktoratet for
byggkvalitet (DiBK).
Endringer i regelverk som omhandler krav til bygg eller
selve byggeprosessen, vedtas politisk i Norge. Det tenker jeg er en god ting,
all den tid disse reglene spiller sammen med andre sektorers regelverk. Alt fra
brannberedskap, til distriktspolitikk og eldreomsorg må sees i sammenheng med
eksempelvis det bygningstekniske regelverket. Det betyr at når vi diskuterer
boligbygging, må vi ha flere tanker – og regelverk – i hodet på én gang.
Rapport med faktafeil
UNION ga i august i år ut en rapport som sammenliknet
byggekostnader i Norge og Sverige, og den har flere ganger blitt referert til i
debatten om norske byggeregler. Rapporten sammenlikner bygningstekniske krav i
Norge med svenske krav, og konkluderer med at de norske kravene er fordyrende.
Det stemmer nok at det er dyrere å bygge i Norge enn i
Sverige, og at det skyldes mer enn materialkostnader og lønnsnivå. Dessverre
baserer rapporten seg både på rene faktafeil og manglende kunnskap om hvordan
ulike regelverk virker sammen. Rapporten er i så måte et eksempel på hvordan
viktige diskusjoner i verste fall leder oss til konklusjoner og tiltak som ikke
monner slik de bør.
Noen eksempler
Jeg skal ikke gjennomgå UNIONs rapport i sin helhet, men
noen eksempler er likevel på sin plass, for å understreke viktigheten av å
diskutere på bakgrunn av fakta.
For det første sammenlikner rapporten norsk og svensk
valuta, uten å regne om til enten norske eller svenske kroner. En bagatell kan
man kanskje tenke, men når man kommer opp i hundremillionersklassen, utgjør
dette store summer.
I rapporten vises det blant annet til at kravet om heis i
boliger med flere leiligheter er strengere i Norge enn i Sverige. De svenske
reglene det vises til ble endret i 1977. Siden den gang har kravene i Sverige
og Norge vært på samme nivå.
Rapporten sier at alle norske leiligheter må ha plass for
rullestol i alle rom. Dette stemmer ikke. I boligkomplekser med leiligheter
under 50 kvadratmeter, må bare halvparten av leilighetene ha snuareal for
rullestol. Likeledes har rapporten flere feilslutninger om tema som krav til
dagslys og regelverket som omhandler isolasjon, energikrav og ventilasjon. Men
aller viktigst, rapporten nevner ikke at Sverige fikk et nytt bygningsteknisk
regelverk fra og med 1. juli i år. Dette nye regelverket bør vi studere
nærmere, her tror jeg vi vil ha noe å lære.
Sektorforståelse
UNIONs rapport refererer til det bygningstekniske
regelverket i samme åndedrag som den nevner bestemmelser fra andre regelverk,
uten å presisere dette. Blant annet vises det til bestemmelser som hører hjemme
under samfunnssikkerhet og beredskap. På tvers av sektorer har vi et sett med
regler som har et samspill. Når regelverkene sees i sammenheng betyr det at vi
kan være strengere i ett regelverk, for så å være lempeligere andre steder. Det
er det samlede sikkerhetsnivået og funksjonsnivået som er viktig.
Ulike regelverk har også ulik innretning og kan ikke alltid
sammenliknes direkte. Når rapportskriveren peker på at kravene til sprinkling
er strengere i Norge enn i Sverige, understreker det noe av problemet jeg vil
fram til. I Sverige har de innrettet det bygningstekniske regelverket slik at
de har lempeligere krav til sikkerhet i rømningsveier, så lenge utrykningstiden
fra nærmeste brannstasjon ikke overstiger 10 minutter. Det er mulig å øke
innsatstiden til 20 minutter, men da må bygget sprinkles. Dette prinsippet har
vi valgt å gå vekk fra i Norge, fordi den dagen vi flytter brannstasjonen, må
vi også flytte bebyggelsen eller gjøre en fordyrende ombygging.
Bygger svenskene i et område der det er over 10 minutters
avstand fra brannstasjon, må utbygger øke sikkerheten fra ett til to trapperom,
eller gjøre et annet kompenserende tiltak, slik som sprinkling. Uansett betyr
dette en kostnadsøkning og et kravsnivå som er på linje med det norske.
Opplyste diskusjoner gir gode løsninger
UNIONs rapport har blitt hyppig referert til i det
offentlige ordskiftet og tematikken den tar opp er viktig. Mitt anliggende er
at vi må diskutere med utgangspunkt i fakta, og vi må gjøre det med blikk for
samspillet mellom sektorer og ulike regelverk. For det er ingen tvil om at vi
alle ønsker at det bygges raskere og rimeligere i Norge, og at endringer må
skje raskt. La oss da sammen bidra til at endringene vi gjør er treffsikre,
samtidig som vi opprettholder sikkerheten og livskvaliteten til de som skal bo
i leiligheter og hus over det ganske land.
Innlegget sto først på trykk i TU.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatternes regning.