Anders Nohre-Walldén (t.v.) og Morten Aagaard. Foto: Marstrand
Innlegg: Nytt rensedirektiv - kan kommunene levere – i tide og til rett pris?
1. januar 2025 trådte EUs reviderte avløpsdirektiv i kraft. Konsekvensene for kommune-Norge er enorme – men fortsatt undervurdert. Nå må kommunene vise at de kan levere – raskt, riktig og med rett kompetanse.
Innlegg av:
Anders
Nohre-Walldén og Morten Aagaard, Marstrand AS
Norge har et betydelig etterslep i vann- og avløpssektoren.
Rundt to tredjedeler av renseanleggene som omfattes av dagens EU-direktiv,
oppfyller ikke kravene. Med det nye direktivet skjerpes kravene ytterligere, og
myndighetene har varslet en ny og langt tøffere praksis: Tilsyn og pålegg
følger allerede, og fristutsettelser vil i liten grad bli innvilget. For mange
kommuner er dette starten på den største og mest komplekse investeringen
noensinne.
Samtidig er tiden knapp. Planlegging og gjennomføring må
skje parallelt, noe som krever kapasitet og styring kommunen ofte ikke har i
dag. Mange har få ansatte og liten erfaring med store prosjekter. Risikoen for
kostnadsoverskridelser og forsinkelser er derfor høy.
Konsekvensene kommer nå
Det handler ikke bare om teknologi og investeringer – dette
får direkte følger for by- og stedsutvikling. Flere kommuner, blant annet
Fredrikstad, Kongsberg og Lier, har fått planinnsigelser og mulig stopp i utvikling
og bygging på grunn av manglende rensekapasitet. Selv kommuner som er i gang
med nye anlegg, kan oppleve full stopp frem til kravene er oppfylt. Dette er
dramatisk – både for innbyggere, næringsliv og lokale politikere.
Hva må til?
Erfaring viser at de mest kostnadseffektive renseanleggene
kjennetegnes av god styring, tidlig involvering av leverandører og riktig
kompetanse – fra start. Et anlegg for 30 000 PE er nylig bygget for 300
millioner kroner gjennom en samspillmodell. Et tilsvarende anlegg for 40 000 PE
koster over en milliard. Årsaken til forskjellen er mange, men ofte handler det
ikke bare om teknologi, men om gjennomføringsevne.
Kommunene trenger byggherreorganisasjoner med helhetlig
forståelse av prosjektledelse og styring. Riktig kompetanse må inn tidlig. Det
holder ikke å bruke driftsorganisasjonen alene. Kommunene må fokusere på
eierstyring, mens profesjonelle prosjektledere tar ansvar for fremdrift,
samspill og gevinstrealisering. Å hente inn prosjektledelse gjennom
eksisterende rammeavtaler for teknisk rådgivning er ikke tilstrekkelig – her
trengs strategisk byggherrebistand.
Think slow – act fast
Professor Bent Flyvbjergs forskning på store prosjekter er
tydelig: Få lykkes med å levere på tid, kostnad og gevinst. De som lykkes,
bruker tid på planlegging og handler raskt når planene er klare. Den
tilnærmingen trenger vi nå. Det haster – men det haster å gjøre det riktig.
Vårt råd:
Kommunene bør etablere selvstendige prosjekter for større anlegg, med tydelig
organisering og beslutningsmyndighet. Byggherrerådgivere bør engasjeres tidlig,
som strategiske partnere – ikke bare tekniske støttespillere. Kombinasjonen av
utredningskompetanse, prosessforståelse og ledelseskapasitet er avgjørende.
Statsforvalteren har gjort det klart: Etterslepet skal
hentes inn nå.
Kommunene må handle. Ikke med panikk, men med tydelig ledelse, riktig
kompetanse – og en gjennomføringsmodell som holder mål.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.