Hedda Styrvold Carlberg og Tayyab Ali Butt. Foto: Deloitte Advokatfirma
Innlegg: Hvem bærer risikoen for økte tollavgifter i byggeprosjektet?
Etter Donald Trumps innføring av tollavgifter mot ulike land og handelspartnere, advarte flere om en global handelskrig. Risikoen for dette er nå redusert etter at USA senket tollsatsene mot Kina betydelig, og EU nylig har fremforhandlet en gunstig handelsavtale med USA.
Innlegg av:
Advokat Hedda Styrvold Carlberg og advokat Tayyab
Ali Butt, Deloitte Advokatfirma AS.
Samtidig er Norge fortsatt i
forhandlinger med USA og Trump truer fortsatt Kina med store tollsatser. NHO
har dessuten påpekt at EUs handelsavtale skaper tøffere konkurranse for norske
bedrifter.
Konsekvensene for norsk økonomi –
og særlig bygge- og anleggsbransjen - er fortsatt usikre. De
100 største aktørene i bransjen har allerede hatt et samlet omsetningsfall i
2024. I en bransje som opererer med lave marginer, høye renter og økte
materialkostnader etter pandemien, kan nye tollbarrierer gjøre forsyningskjeden
mer uforutsigbar og ytterligere intensivere det økonomiske presset.
Dette aktualiserer et viktig
spørsmål: Hvem bærer risikoen for økte tollavgifter i byggeprosjektet?
Ulike løsninger utfra partenes avtale
Hvem av partene som bærer
risikoen for økte tollavgifter i byggeprosjekter er avhengig av hva partene har
avtalt. Et grunnleggende prinsipp i entrepriseretten er at kontraktspartene
bærer risikoen for sine egne ytelser. Avgjørende er derfor hvem av partene som
har ansvaret for de materialene som blir rammet av økte tollavgifter. Det kan
illustreres ved to typetilfeller:
1. Byggherre
leverer materialer
2. Entreprenør
leverer materialer
Typetilfelle 1 – Byggherre leverer materialer
Hvis byggherre leverer materialene
som er omfattet av økte tollavgifter, vil byggherren som utgangspunkt ha risikoen
for prisøkningene på disse materialene. Byggherren kan ikke kreve at
entreprenøren dekker disse merkostnadene, med mindre noe annet er uttrykkelig
avtalt.
Typetilfelle 2 – Entreprenør leverer
materialer
Hvis entreprenøren leverer
materialene, vil risikoen for prisøkninger forårsaket av økte tollavgifter i
hovedsak avhenge av kontraktens vederlagsformat. Dette gjelder også der byggherren
har spesifisert materialene entreprenøren skal levere. Byggherren bærer i disse
tilfeller riktignok risikoen for at materialene er egnet, men det er fortsatt kontraktens
vederlagsformat som avgjør risikofordelingen for prisøkninger.
Regningsarbeid
Ved regningsarbeider får
entreprenøren dekket nødvendige kostnader som materialkostnader. Byggherren
bærer dermed risikoen for eventuelle prisøkninger på materialer, så lenge
kostnadene har vært «nødvendige» etter standardkontraktene. Et viktig spørsmål
er om entreprenøren må velge et rimeligere alternativ dersom tollavgifter
fordyrer entreprenørens materialvalg.
Vilkåret «nødvendige kostnader»
begrenser entreprenørens valgfrihet av løsninger og materialer. Entreprenøren har
en lojalitetsplikt overfor byggherre og skal jobbe rasjonelt og forsvarlig. Entreprenøren
må her utføre en forsvarlig vurdering av mulige materialalternativer. Om entreprenøren
ikke foretar en slik vurdering, og bestiller materialer med høye tollavgifter,
risikerer entreprenør at innkjøpskostnaden ikke blir dekket fullt ut av
byggherre.
Prisøkninger på materialer reiser
også spørsmålet om entreprenøren ved regningsarbeid har plikt til å bestille
materialer tidligere enn planlagt, dersom det vil føre til en lavere kostnad
for byggherren. Eksempelvis kan en slik plikt oppstå dersom en leverandøravtale
snart utløper og leverandøren har varslet om vesentlige prisøkninger. Det kan være
illojalt av entreprenøren å ikke bestille tidligere enn planlagt og eventuelt lagerføre
varene selv, hvis entreprenøren vet at en senere bestilling vil koste
byggherren langt mer.
Fastpris
Ved tilbudte fastpriser som
fikssum eller enhetspriser, vil entreprenøren som utgangspunkt ha risikoen for
prisøkninger. Entreprenøren må derfor kalkulere risiko for prisøkninger i sitt tilbud.
Entreprenøren kan likevel i noen tilfeller ha krav på vederlagsjustering:
1) dersom
byggherren velger nye materialer etter kontraktsinngåelsen
2) dersom
økte avgifter kan være et eget grunnlag for vederlagsjustering
Det første tilfellet følger av
kontraktens regler om endringer og vederlagsjustering. Det andre tilfellet
følger av kontraktens bestemmelser om endrede offentlige avgifter.
Endrede offentlige avgifter
Det følger av NS 8407 punkt 26.3 at
«Endres
offentlige gebyrer og avgifter som totalentreprenøren etter kontrakten skal
betale etter at han avga sitt tilbud, kan totalentreprenøren påberope seg dette
som en endring.»
Bestemmelsen er tilsvarende i de
andre standardkontraktene og innebærer at byggherre har risikoen for endringer
i offentlige avgifter. Dette gjelder kun avgifter og gebyrer som entreprenøren
«etter kontrakten skal betale». Vilkåret stiller krav om tilknytning
mellom avgiften og kontrakten. Hvis kontrakten spesifiserer at entreprenør skal
betale en konkret avgift eller gebyr, vil en økning i denne avgiften eller
gebyret gi entreprenøren rett til å kreve vederlagsjustering.
Om betalingsansvar for avgiften ikke
er spesifisert i kontrakten, vil risikofordelingen være annerledes.
Toll- og importavgifter faller utenfor
denne bestemmelsen, ettersom slike kostnader anses dekket av lønns- og
prisreguleringen (LPS). Dette ble lagt til grunn av lagmannsretten i 2021, hvor
retten konkluderte med at en ny flypassasjeravgift ikke kan påberopes som en
endring etter bestemmelsen om offentlige avgifter i NS 8406. Selv om entreprenøren
måtte betale avgiften for transport av sine arbeidere, manglet avgiften direkte
tilknytning til kontrakten. Risikoen for flypassasjeravgiften var derfor hos
entreprenør. Slik vil det også være for
toll- og importavgifter.
LPS-justering vil ikke alltid være
egnet til å fange opp prisøkninger. Overskytende kostnader må i utgangspunktet
bæres av entreprenøren. Hvis tollrelaterte prisøkninger blir i et omfang som i
vesentlig grad overstiger det som dekkes gjennom LPS-justering, kan det gi
grunnlag for avtalerevisjon basert på avtaleloven § 36 eller læren om bristende
forutsetninger. Terskelen for avtalerevisjon mellom næringsdrivende er imidlertid
svært høy. En ekstraordinær situasjon, som en handelskrig mellom USA og EU hvor
Norge står utenfor EUs indre marked, kan likevel aktualisere en revisjon av
avtaler som gir urimelige utfall.
Praktiske
råd
Da risikoen for økte tollavgifter
vil avhenge av hva partene har avtalt, bør bransjeaktører som skal inngå nye
kontrakter regulere risikoen for tollavgifter særskilt. Én mulighet er å innta
hardship-klausuler knyttet til økte tollavgifter, som gir partene rett til å reforhandle
kontraktens vilkår. Videre kan partene bli enige om priseskaleringsklausuler
eller tollspesifikke justeringsklausuler, der kostnader knyttet til en gitt prosentvis
prisøkning avtales fordelt mellom partene. Slike klausuler er særlig aktuelt
for kontrakter med lang varighet eller mange leveranser med kritiske
importavhengigheter, som stål og elektronikk. I en tid med økt handelspolitisk
usikkerhet kan en grundig risikovurdering og tydelige, men fleksible
kontraktsbestemmelser spare partene for kostbare tvister senere.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.