Innlegg: Det finnes bedre løsninger enn Norgespris
Regjeringens forslag om Norgespris skal gi husholdningene mer forutsigbare strømregninger, men innebærer også en risiko for å svekke energisparetiltak og forverre kraftbalansen. Skal vi sikre fremtidens strømforsyning, må vi sørge for insentiver som løfter energieffektivisering og lokal produksjon. En fersk rapport fra THEMA Consulting viser hvorfor ordningen bør endres, og hvordan smartere løsninger kan gi bedre effekt enn Norgespris.
Frank Jaegtnes, administrerende direktør i Elektroforeningen.
Regjeringen la frem
Prop.148 L fredag 22. mai, hvor de foreslår å innføre Norgespris som en statlig
finansiert fastprisordning for norske husholdninger. Kort oppsummert gir
ordningen husholdninger og fritidsboliger mulighet til å velge en fastpris på
50 øre per kilowattime fra oktober i år.
Elektroforeningen har
ved flere anledninger uttrykt bekymring for regjeringens forslag om Norgespris,
da ordningen kan svekke insentivene til energieffektivisering og lokal
energiproduksjon. Sammen med Zero, Naturvernforbundet, Norsk Varmepumpeforening
og NHO Elektro har vi derfor fått utarbeidet en rapport fra THEMA Consulting, som vurderer hva som skjer dersom
midlene bak Norgespris i stedet benyttes til en flat kompensasjon til
husholdninger i områder med høye strømpriser. Rapporten belyser også hvem som
tjener på Norgespris, og hva den koster. Hva vil Norgespris egentlig koste?
Annonse
Energidepartementet
anslo tidligere i år at Norgespris ville koste rundt 4,8 milliarder kroner i
2026. Dette er nå oppjustert til 8 milliarder dersom 70 prosent av
husholdningene i Sør-Norge velger ordningen. THEMA estimerer at den totale
kostnaden vil ligge mellom 8 og 12 milliarder kroner. I tillegg kommer tapte statlige inntekter fra foreslåtte endringer: Redusert
elavgift forventes å
koste 3,1 milliarder kroner i 2026, og Enova-avgiften fjernes samme år. Summen av disse tiltakene gjør at Norgespris vil bli betydelig dyrere enn det
mange først fikk inntrykk av.
THEMA anslår at
Norgespris vil føre til et økt strømforbruk på om lag 2 TWh per år innen 2028.
Rapporten viser at økningen i strømbruk vil være særlig merkbar i de timene på
døgnet hvor belastningen på strømnettet allerede er høy, den såkalte
topplasten. Dette betyr at behovet for nettinvesteringer vil øke mer enn det
den samlede økningen i strømforbruk skulle tilsi, noe som igjen kan bidra til
høyere nettleie.
En høy pris å
betale for å motarbeide 10TWH-målet
Norgespris vil
kanskje jevne ut pristoppene som husholdningene har opplevd de siste årene, men
det vil også motarbeide målet om å redusere 10 TWh strømforbruk i bygg innen
2030.
I rapporten skriver
THEMA at teori og empiri tilsier at høy strømpris fører til mer strømsparing og
investering i energieffektivisering. Norge ligger allerede langt bak om vi skal
kunne nå målet vi selv har satt oss, og Norgespris vil ikke hjelpe oss i riktig
retning. Ordningen vil være mest gunstig for dem som ikke har investert i, eller
investerer i, energieffektivisering, noe vedlagt modell fra THEMA sin rapport
konkluderer med:
Figur 1: Hentet fra
THEMA consultings rapport om Norgespris "Alternativer til
Norgespris", på oppdrag fra Zero, Naturvernforbundet, Norsk
Varmepumpeforening, NHO Elektro og Elektroforeningen
Det handler ikke bare
om 10 TWh og økt nettleie. Norgespris vil også ramme en hel bransje som leverer
løsninger vi trenger for å nå klimamålene våre. Dominoeffekten av Norgespris
vil være at leverandører av blant annet varmepumper, solceller og smarthusløsninger
vil møte et vanskeligere marked. Spørsmålet må stilles: Skal Regjeringen virkelig svekke en bransje som er
avgjørende for at vi skal nå målene vi har satt oss?
Det finnes bedre
alternativer
Heldigvis finnes det
bedre løsninger enn Norgespris. Samfunnsøkonomisk Analyse la fram en rapport
allerede i 2024 om en
ordning der
strømstøtte i en viss måned baseres på månedens strømpris, men ikke
husholdningens eget forbruk samme måned. I stedet foreslår de å bruke et
forbrukstall (antall kWh) basert på tidligere års gjennomsnitt for samme
kalendermåned for husholdninger som likner. De vil dele inn husholdningene i
grupper basert på boligtype, boligens alder, boligstørrelse, klimasone og
hvorvidt boligen har tilgang til fjernvarme. Hver gruppe mottar støtte basert
på gjennomsnittlig antall kWh for gruppa for samme måned i foregående år,
sammenholdt med gjeldende markedspris. Denne ordningen treffer mer rettferdig, bevarer insentivet til energisparing,
og gir ikke samme økning i forbruk og effekttopper som Norgespris.
Elektroforeningen
oppfordrer Regjeringen til å sette Norgespris på pause
Ordningen er ikke godt nok gjennomarbeidet og risikerer å svekke insentivene
til energieffektivisering og lokal energiproduksjon. Det finnes bedre
alternativer som gir samme trygghet for husholdningene, uten store prisutslag
for næringslivet. Vi mener Regjeringen bør utrede disse grundigere før en
endelig beslutning tas. Politikken som føres må gi trygghet for forbrukerne og
samtidig bidra til et mer robust og fremtidsrettet kraftsystem.
Det finnes bedre
løsninger. La oss bruke dem!
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.