Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier det tidligere har manglet et regelverk for å møte utfordringene med useriøse aktører, høyt arbeidspress og lange arbeidsdager for varebilsjåfører i Norge. Foto: Heiko Junge / NTB
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier det tidligere har manglet et regelverk for å møte utfordringene med useriøse aktører, høyt arbeidspress og lange arbeidsdager for varebilsjåfører i Norge.

Foreslår løyvekrav for varebiler

Som et forslag mot sosial dumping i transportsektoren foreslår regjeringen løyvekrav for godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Forslaget sendes ut på høring fra Statens vegvesen i dag, fredag.

– Målet med forslaget om løyvekrav for varebiler er en ryddig næring og at hverdagen til varebilsjåførene skal bli bedre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Forslaget som sendes på høring gjelder for varebiler som brukes i godstransport mot vederlag.

Har manglet et regelverk

Nygård sier det tidligere har manglet et regelverk for å møte utfordringene med useriøse aktører, høyt arbeidspress og lange arbeidsdager for varebilsjåfører i Norge.

– Det vil vi gjøre noe med nå, sier han.

Hovedforslaget som sendes på høring innebærer å senke vektgrensen for når løyveplikt for nasjonal godstransport inntrer, og stille krav om godstransportløyve (fellesskapsløyve) for de berørte virksomhetene.

Skal tre i kraft innen 1. januar 2026

Det er estimert at det finnes 23.000 varebiler som brukes i nasjonal godstransport i Norge, og hvor transportøren da må tilfredsstille de nye løyvekravene.

Siden denne næringen er uregulert i dag, foreslår Statens vegvesen at kravene skal tre i kraft ett år etter at et slikt løyvekrav vedtas, det vil si innen 1. januar 2026.

Det er varebiler som brukes i godstransport mot vederlag som er omfattet. Håndverkere og lignende som driver egentransport av for eksempel utstyr til eget bruk, vil ikke få krav om løyve.

Powered by Labrador CMS