Illustrasjon: Bane NOR/NAA AS

Bane NOR og Vegvesenet velger kontroversiell kontraktsform ved Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16

Bane NOR og Statens vegvesen mener NTK er den riktige kontraktsformen for megaprosjektet Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16.

Bane NORs bruk av kontraktsstandarden Norsk Totalkontrakt (NTK) fremfor Norsk Standard (NS) ved store totalprosjekter, har fått mye kritikk fra entreprenørbransjen, som mener kontraktsformen ikke er tilpasset totalentrepriseoppdrag innen bygg- og anlegg. I sommer sendte EBA, BNL og NHO et brev til Samferdselsdepartementet der de understreket viktigheten av at Bane NOR bruker balanserte kontraktstandarder og der de pekte på at Bane NORs kontrakter basert på NTK 15 er uheldig og kan være prisdrivende og gi mindre bane for pengene.

I samme brev påsto de også på at Bane NOR har gjort store avvik i bestemmelsene i NTK 15 og overført uforutsigbar risiko til leverandørene.

Kritikk til ingen nytte

Så langt har ikke entreprenørbransjens kritiske innspill til Bane NORs NTK-bruk ført til endringer i byggherrens kontraktsstrategi. Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16, som er kostnadsberegnet til 32 milliarder koner, er et av megaprosjektene hvor Bane NOR ønsker å videreføre bruken av totalkontrakter basert på NTK.

–Bane NOR mener det er mange gode grunner til å velge NTK ved de store prosjektene og det er et naturlig valg for oss også i dette prosjektet. Vi er i tillegg enige med Statens vegvesen om at NTK er den riktige kontraktsformen og at NTK derfor velges for hele fellesprosjektet, sier Morten Klokkersveen, Bane NORs prosjektdirektør for Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16, til Byggeindustrien.

Balansert risikofordeling

Han føler seg trygg på at totalkontraktene de lyser ut vil ha en balansert risikofordeling som entreprenøren kan leve godt med.

– Så store prosjekter må ha totalkontrakter og ser vi på dette med grunnforhold så har vi i NS og NTK like forhold og like muligheter. Vi skal sørge for å fremskaffe et godt kontraktsgrunnlag som gir god balanse av risiko og forutsigbarhet for bransjen. Bane NOR jobber hardt for å lage godt gjennomarbeidete kontrakter som gjør det enkelt å forstå hva forpliktelsene er. Tydelige bestillinger er et viktig tiltak for å redusere tvistenivået, sier han.

Fin erfaring for Vegvesenet

Bettina Sandvin, leder for kontrakt- og prosjektseksjonen i Vegdirektoratet, bekrefter at Statens vegvesen og Bane NOR er enige om bruk av NTK ved Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16.

– Det stemmer at vi er enige om å bruke NTK, med noen små justeringer, på Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16, der Bane NOR har prosjektledelsen. Statens vegvesen jobber kontinuerlig med utvikling av våre egne kontrakter. Vi ser på dette som en fin mulighet til å gjøre oss nye erfaringer i et godt samarbeid med Bane NOR, skriver Sandvin i en SMS til Byggeindustrien.

EBA: Krevende når Bane NOR og Vegvesenet ikke lytter til markedet

EBA stiller seg svært undrende til at Bane NOR og Statens vegvesen går inn for NTK ved Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16.

– Dette er å gå i helt motsatt retning av hva en samlet bransje har meddelt Bane NOR, skriver administrerende direktør i Kari Sandberg i EBA i en e-post til Byggeindustrien.

Argumenterer mot NTK

Hun trekker frem brevet NHO, BNL og EBA tidligere i år sendte til Samferdselsdepartementet og Bane NOR hvor de argumenterte mot NTK hvis målet er gode konkurranser som både ivaretar byggherres og anleggsnæringens interesser.

– En samlet bransje står bak at NTK-kontraktene ikke egner seg for anleggsbransjen og flere med oss har argumentert for dette på bygg.no tidligere, kommenterer Sandberg.

Prisdrivende

Hun fremhever at valget av NTK kan være prisdrivende og gi mindre bane for pengene, og Sandberg gjentar budskapet om at NTK 15 er en offshore standardkontrakt til bruk ved leveranse av produksjon på norsk sokkel, og som derfor ikke er tilpasset landbaserte totalentrepriseoppdrag innen bygg- eller anleggsarbeid. Sandberg poengterer også at Bane NOR har gjort store avvik i bestemmelsene i NTK 15 og overført uforutsigbar risiko til leverandørene. Dette mener hun skaper usikkerhet, kan være konkurransehemmende og bidrar til å redusere nødvendig kapasitetsoppbygging.

– Vi har gjentatte ganger tatt til orde for at Bane NOR bør benytte NS 8407 på forestående kontrakter. NS 8407 er en standard totalentreprisekontrakt, framforhandlet av en samlet bygge- og anleggsnæring. Standarden er godt kjent i næringen, og har en tilhørende totalunderentreprisestandard, NS 8417, skriver Sandberg.

Krevende

Hun poengterer at forutsigbarhet og balanserte kontraktsbestemmelser vil sikre konkurranse og kapasitet til å gjennomføre fremtidige utbygginger.

– Bransjen ønsker å bidra til et godt samarbeid og til å lage gode rammebetingelser, men det blir krevende når kundene ikke ønsker å lytte til markedet og eller legger opp til rammebetingelser som gjør at man er attraktive for entreprenører som er etablert i Norge, kommenterer Sandberg.