Administrerende direktør Kari Sandberg i EBA.

EBA: - Som om Bane NOR ikke kan høre hva vi sier

Når Henning Scheel i Bane NOR annonserer mange nye oppdrag med Norsk Totalkontrakt (NTK), ignorerer han flere år med innspill fra bygg- og anleggsnæringen, mener administrerende direktør Kari Sandberg i EBA.

Kontrakts- og markedsdirektør Henning Scheel i Utbyggingsdivisjonen i Bane NOR kommenterer i et innlegg i Byggeindustrien 2. juli bygg- og anleggsnæringens beskjeder om at de har kapasitet til å levere mer enn det jernbaneutbyggeren legger opp til i sine fremdriftsplaner.

Scheel skriver videre at «Bane NOR er helt avhengig av å ha entreprenørbransjen med oss på jernbanesatsingen i årene som kommer. Utspillene fra EBA er positive i så måte, likedan er signalene Bane NOR får når vi møter enkelt entreprenørene til samtaler».

De neste tre årene planlegger Bane NOR å gå i markedet med rundt 15 InterCity-kontrakter med en samlet verdi på omtrent 60 milliarder kroner. Scheel skriver i gjestekommentaren sin at Bane NOR vil fortsette å benytte seg av en tilpasset offshoremodell kalt Norsk Totalkontrakt (NTK) for de største kontraktene. Denne har næringen i mange år påpekt passer dårlig til norske anleggskontrakter.

– Mindre bane for pengene

NHO, BNL og EBA skrev i juni i år et brev til Samferdselsdepartementet og Bane NOR hvor de argumenterte mot NTK hvis målet var gode konkurranser som både ivaretar byggherres og anleggsnæringens interesser.

«Dette er uheldig og kan være prisdrivende og gi mindre bane for pengene. NTK 15 er en offshore standardkontrakt til bruk ved leveranse av produksjon på norsk sokkel, og er ikke tilpasset landbaserte totalentrepriseoppdrag innen bygg- eller anleggsarbeid», heter det i brevet.

Les hele brevet her.

Administrerende direktør Kari Sandberg i EBA mener Scheels kommentar i Byggeindustrien kan tyde på at beskjeden ikke har kommet frem.

– Når Scheel og Bane NOR fortsetter å snakke om NTK-kontrakter, er det som om de ikke kan høre hva vi sier, men bare snakker forbi innspillene våre, sier hun oppgitt.

Må avlyse

Tidligere i sommer måtte Bane NOR avlyse prekvalifiseringen for byggingen av det nye dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset på grunn av manglende konkurranse. Omtrent en måned tidligere avlyste de milliardkonkurransen om Sandbukta-Moss-Såstad av samme grunn.

– Når vi gjennom mange år har sett at Bane NOR må avlyse konkurranser fordi de ikke får god nok konkurranse, er det fordi de ikke ønsker å høre hva vi sier når vi sier at NTK-kontrakter ikke er egnet for norsk anleggsnæring, sier Sandberg.

– Den versjonen av NTK som Bane NOR bruker er også full av endringer, så den er ikke lenger en standardkontrakt. Uforutsigbar risiko er overført til leverandørene, og det finnes heller ingen egnet underentreprisekontrakt. Norsk Standard er en standard totalentreprisekontrakt fremforhandlet av partene i næringen. Bruk den, oppfordrer EBA-direktøren.

– Fornøyde med interessen

Kontrakts- og markedsdirektør Henning Scheel i Utbyggingsdivisjonen i Bane NOR sier til Byggeindustrien at vi ikke kan si at konkurransene deres med NTK-kontrakter ikke tiltrekker nok interesse basert på disse to avlysningene. Etter Follobanen er totalentreprisen Sandbukta-Moss-Såstad den første på NTK-format.

– Det er ikke riktig at kontrakten i Moss måtte avlyses på grunn av få søkere. Vi var fornøyde med interessen, men flere av aktørene greide ikke å dokumentere at de oppfylte alle kvalifikasjonskrav. Vi er spesielt opptatt å sikre godt kvalifiserte søkere med de rette erfaringene i Moss på grunn av krevende grunnforhold. Konkurransen om Eidsvoll nord-Langset måtte riktig nok avlyses på grunn av for få søkere, men dette var en NS 8405-kontrakt, så disse avlysningene kan ikke brukes som bevis på at vår kontraktstrategi ikke virker, sier Scheel.

– Tildelingen Bane NOR gjorde forrige uke på Venjar Eidsvold nord viser at vi får konkurranse på kontraktene våre. Samlet sett ser vi likevel tegn på at entreprenørene prioriterer nøye hvilke kontrakter de har kapasitet til å konkurrere om, avslutter han.