Leverer lønnssystem til Saint Gobain

Aditro har i sommer signert en betydelig avtale med Optimera om leveranse av løsninger for lønn, HR- og reiseadministrasjon.

Avtalen omfatter tjenester for 6000 ansatte i ulike norske selskaper tilknyttet Saint Gobain-konsernet.

Kontrakten ble signert like før sommerferien, og har en verdi på 4,5 Mill kr. Den innebærer at det etableres et «Shared Services Centre» hos Optimera, som håndterer lønn, personalinformasjon og reise for 6000 ansatte i Optimera og syv andre norske selskaper innen Saint Gobain-konsernet. Dette inkluderer også tett faglig oppfølging, web-basert funksjonalitet, trinnvis implementering frem til januar 2011 og e-læring for løsningens sluttbrukere.

— Shared Service Centre er et av satsningsområdene for Aditro, og avtalen med Optimera er av stor betydning både med tanke på størrelse og referanseverdi. Mange store aktører var inne i bildet, og det er svært hyggelig å bli den foretrukne leverandøren på lønn og personalsystemer med tilhørende tjenester, sier administrerende direktør Roy Steinar Torheim i Aditro.

Optimera har en sterk markedsposisjon i Norge innen salg av byggevarer og trelast - i tillegg til engrosvirksomhet og salg til industrien. Dette inkluderer blant annet kjedekonseptet Montér, med 84 byggevarehus rundt om i Norge. Optimera Norge har over 100 utsalgssteder og 2 200 ansatte. Omsetningen i 2010 forventes å komme opp i ca 5 milliarder. Selskapet inngår i Saint-Gobain, et av Europas største industrikonsern med mer enn 200.000 medarbeidere i 60 land.

Både Optimera og flere av de andre norske Saint Gobain-selskapene har benyttet seg av tjenester fra Aditro tidligere. Når de nå velger å ta skrittet opp til en større helhetlig løsning, ligger det grundige vurderinger bak.

– Vi blir et shared service center for de åtte ulike Saint Gobain-eide selskapene i Norge, og skal samtidig sørge for mest mulig lik lønns- og personalhåndtering i alle de nordiske og baltiske landene. Vi skal håndtere mange tusen lønns- og trekkoppgaver og det var derfor nødvendig å oppgradere til en kraftigere teknisk løsning som også gir mulighet for ytterligere vekst. Vi vurderte det slik at løsningene til Aditro er de beste i markedet for våre behov, sier adm. dir i Optimera, Asbjørn Vennebo.

Det nye Shared Service Centre gir Optimera en velprøvd, robust, moderne og avansert lønnsmotor med utstrakt web-funksjonalitet, som har bevist sin funksjonalitet i virksomheter i alle størrelser. Den har et moderne brukergrensesnitt både for lønns/HR-spesialister og for ansatte, og videreutvikles stadig mot økt funksjonalitet og web-tilgjengelighet.

– Vi var i kontakt med totalt seks leverandører, stod til slutt igjen med to og valgte Aditro fordi vi tror de er den beste leverandøren i forhold til både dagens og fremtidige krav. Det er en stor leveranse som både omfatter systemer, drift og service, sier Vennebo.