Tømrerne Lisa Marie Holt, Maurits Wesøe og Martine Gundersen er tre av ambassadørene som fronter rekrutteringskampanjen Ung i Bygg og Anlegg for å få flere unge søkere til bygg- og anleggsnæringen. Foto: Svanhild Blakstad

Håper å nå 20.000 elever med digital bygg- og anleggskampanje

14.000 elever deltok på Ung i Bygg og Anlegg (UBA) sitt digitale arrangement i høst. Nå arrangeres to nye sendinger 22. og 28. januar, hvor også elever med hjemmeskole kan delta.

– Vi håper å nå totalt 20.000 elever med disse to siste sendingene og at det skal gi seg positive utslag på søknadstallene til byggfag på videregående skoler når fristen går ut 1. mars, sier administrerende direktør Kari Sandberg i Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg – EBA til Byggeindustrien.

Hun kan fortelle om svært god respons på høstens arrangement, både fra rektorer, lærere og elever.

– En av tilbakemeldingene var at denne digitale kampanjen passet for alle elever, og ikke bare for dem som allerede hadde bestemt seg for yrkesfag. Vi håper derfor å få med oss enda flere skoler i år og vise elevene at utdanning og jobb i vår næring kan passe både for gutter og jenter, sier Sandberg.

På årets digitale arrangement vil ungdomsskoleelevene få oppleve komikeren og TV-kjendisen Jonis Josef som møteleder, og ambassadører som forteller om utradisjonelle studievalg, jenter i bygg- og anleggsnæringen og mye mer, ifølge en pressemelding fra Ung i Bygg og Anlegg.

– Selv om vi har anbefalt at arrangementet sees klassevis er det fullt mulig for lærerne å melde på klasser og la elevene følge sendingen hjemme. Sendingene blir liggende ute hele dagen. Vi vil allikevel bevare interaktivitet og besvare spørsmål og holde konkurranser underveis, sier prosjektleder Eline Narvestad i EBA.

UBA besøker vanligvis ungdomsskoler over hele Norge hver høst, men i år er arrangementene tilpasset en digital løsning av hensyn til covid-19 og smittevernstiltak.

For å engasjere ungdommene har UBA fått med seg unge lærlinger og fagarbeidere som snakker elevenes språk, og som kan dele egne tanker og erfaringer. En av ambassadørene er tømrer og fagskolestudent Martine Gundersen (23) fra Rygge, som er storfornøyd med sitt yrkesvalg.

– Det er altfor få som velger yrkesfag, og det er veldig synd siden bransjen trenger flere fagarbeidere. Vi blir tidlig utdannet, tjener penger og skaffer oss leilighet og bil, mens andre på samme alder fortsatt går på skole og har studielån, sa hun da Byggeindustrien intervjuet henne i fjor høst.

Digitalt byggeplassbesøk
I den digitale kampanjen får niende- og tiendeklassingene bli med på besøk på tre byggelasser: Et boligprosjekt, et veiprosjekt og et tunnelprosjekt for jernbanen. De får også omvisning på yrkesskolen Kuben i Oslo og får høre fra en arbeidsgiver hva som forventes når man begynner i lære. I tillegg er en representant fra Utdanningsetaten i Oslo kommune med.

Skanska forteller om Power House Telemark og hvordan de jobber med kunstig intelligens og solcellepaneler for å bygge bærekraftig for fremtiden.

Stort behov for fagfolk
Bygg- og anleggsnæringen har et stort, udekket behov for arbeidskraft. Ifølge NHOs kompetansebarometer vil Norge hvert år ha behov for 7000 nye fagarbeidere, 500 fagskoleteknikere og 1000 ingeniører og sivilingeniører.

– Det er gledelig at vi opplevde en forsiktig økning i søknadstallene til byggfag i fjor, og vi håper at den trenden fortsetter i år. Nå er vi inne i det tredje året hvor vi rekrutterer ved å henvende oss direkte til ungdomsskolelever, og vi ser at det sakte men sikkert gir resultater, sier Kari Sandberg – som berømmer både medlemsbedriftene i EBA, Byggopp og samarbeidspartnerne som er med i prosjektet.

Ung i Bygg og Anlegg startet i 2018 og kom i stand etter et initiativ fra Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg. Det gjøres i samarbeid med sentrale aktører fra hele næringen: Nye Veier, Statens vegvesen, Bane NOR, Korrosjons- Isolerings- og Stillasentreprenørenes Forening (KIS), Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK) og samtlige medlemsbedrifter i EBA.