Torsdag besøkte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) flere prosjekter på en omfattende rundreise. I tillegg til Nye Veiers prosjekt E6 Kolomoen-Øyer, besøkte han også OPS-prosjektet rv. 3/25 Løten-Elverum og E16 Kløfta-Kongsvinger
For E16 prosjektet mellom Kløfta i Akershus og Kongsvinger i Hedmark gjenstår utbygging av strekningen mellom Nybakk i Akershus og Slomarka i Hedmark før hele strekningen har fire kjørefelt og midtdeler. OPS-prosjektet rv. 3/25 mellom Løten og Elverum er under utbygging og åpner for trafikk 1. november 2020.
Statsråd Dale gjestet rv. 3/25-prosjektet: F.v. Morten Wangen i Hedmarksvegen AS, Per Morten Lund, regionvegsjef i Statens vegvesen, samferdelsminister Jon Georg Dale, prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen og assisterende prosjektleder Arne Meland i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
– Rv. 3/25 er tidenes største vegkontrakt og OPS-kontrakten har nå ei sluttprognose 20 prosent under anslag. Dette viser at det ikke er selskapsmodellen som er avgjørende, men heller gjennomføringsmodellen, det er altså ingen forskjell på om det er Nye Veier AS eller Statens vegvesen som bygger, uttalte Taale Stensbye, prosjektleder i Statens vegvesen ifølge vegvesen.no.
- Samferdselsministeren om en eventuell Mjøsbru i tre: - Jeg vil ikke detaljstyre
- Her skal veimilliardene brukes i statsbudsjettet for 2019
- Gigantmaskiner sikrer god fremdrift for Skanska i OPS-prosjektet rv. 3/25 i Hedmark
- Skanska har signert brukontrakt med Moelven Limtre
- Hvorfor boikotte OPS, Erna?
- Skanska-sjefen i ny podkast: «Vi investerer våre egne pensjonsmidler i dette OPS-prosjektet, så det er klart vi har tro på det.»
Billigere, raskere og bedre
Prosjektlederen presenterte prosjektet og fordelene og gevinstene ved OPS-modellen. Forhandling- og samhandlingsperioden på trekvart år før kontraktsinngåelse fremholdes som den viktigste årsaken til lavere pris. I denne perioden gjør entreprenøren seg godt kjent med grunnforhold og terreng og kan redusere risikopåslaget sitt betydelig.
– At entreprenøren ikke får betalt før vegen åpnes for trafikk bidrar til at alle er interessert i kortest mulig byggetid. Statens vegvesen har fastsatt byggetiden til 2,5 år, men OPS-selskapet og Skanska melder at de gjerne åpner før. Om det er bedre vet vi ikke enda, det får vi vite når vegen står ferdig og har vært i bruk en stund, sa Stensbye.
Han poengterte at Skanska har ansvar for drift og vedlikehold i 20 år, noe som bør være en garanti for kvalitet.
– Skanska får ikke betalt om vegen må stenges for reparasjoner, sa Stensbye.
Missing link – bare ei mil?
Nye Veier AS bygger samtidig ut E6 mellom Kolomoen og Moelv i Hedmark, en strekning på 43 kilometer. Dermed gjenstår det en «missing link», nemlig den snaut 10 kilometer lange strekningen av rv. 25 mellom Brenneriroa i Løten og Hamar.
– Denne strekningen på cirka 10 km kan vi bygge for det vi har spart på OPS-prosjektet, uttalte Stensbye.
– Gjenstår det bare ei mil, og kan dette finansieres med innsparte midler fra OPS-prosjektet, var samferdselsminister Jon Georg Dales spørsmål. Foto: Statens vegvesen
Ifølge vegvesen.no rettet da statsråd Dale rettet seg opp i stolen og spurte opp igjen om det bare gjenstår ei mil og dette kan finansieres med det Statens vegvesen har spart på OPS-prosjektet.